,,ნატვრის ხე“
,,თავისუფლების მარშზე“ მარტინ ლუთერ კინგის მიერ წარმოთქმული სიტყვა – ,,მე ვოცნებობ“ , დღესაც ბევრ ჩვენგანში აღძრავს თანასწორობისკენ სწრაფვის სურვილს. კინგი ოცნებობდა თითოეული ადამიანის, შავისა თუ თეთრის, კათოლიკესა თუ პროტესტანტის ერთობაზე, თუმცა მისი სურვილი სამწუხარო რეალობის წინაშე აღმოჩნდა თავად მარტინის სიცოცხლეშივე.
სწორედ ოცნებისა და რეალობის მძაფრ დუელს ეხება გიორგი ლეონიძის მოთხრობა ,,ნატვრის ხე“, რომელშიც გვხვდება ორი ერთმანეთისგან რადიკალურად განსხვავებული პერსონაჟი, ერთი მხრივ, ,,უღარიბესი გლეხი“ ელიოზი, რომელიც რეალობას შეუღონებია და ოცნების სამყაროს შეხიზვნია, ხოლო მეორე მხრივ, ცინიკოსი დიაკვანი ელეფთერი, რომელიც ,,ღვინის კაცი უფრო იყო, ვიდრე სულისა“.
ნაწარმოების ცენტრალური გმირი, რომლის საშუალებითაც ავტორი დასმულ ძირითად პრობლემას გვიჩვენებს, გატანჯული ელიოზია, კაცი, რომელიც ნათლად ასახავს დაუმკვიდრებელი ადამიანის ხვედრს ,,სოფელში“, კაცი, რომელიც ,,ვეშა–წყაროზე“ აცხადებს უარს, რადგან არ სურს ,,საზიზღარი სიღარიბის უკვდავება“.
,,ნაზი გულის ადამიანი იყო ელიოზი და თან ცხარე მეოცნებე“ ასე გვიხასიათებს ავტორი ელიოზს, რომლის ფანტაზიის უნარსაც გაუსაძლისმა რეალობამ ვერაფერი ვერ დააკლო, თუ არ შემატა. ოპტიმისტ მამაკაცს ცდა არ დაუკლია; ჯერ ოქროკვერცხას ეძებდა, შემდეგ ნათელთევზას, დაბოლოს, ჯერი ნატვრის ხის ნაყოფზე მიდგა. ელიოზს სწამდა, რომ ჯადოსნურ ხეს დიდი გაჭირვების მოთმენისა და მონდომების შედეგად იპოვიდა. იანვრის ყინვიან ღამეებში ტყეში მოხეტიალე დაკონკილ ელიოზს ბარიერად წვრილშვილიანი ოჯახი ქცეოდა, თუმცა რა გასაკვირია?! მათ არ სურდათ ,,ავანტურისტი“ ელიოზი სიცივით გათოშილიყო. ამ უკანასკნელ ეპიზოდში კიდევ ერთხელ იჩენს თავს გადაჩენის ინსტინქტი, ამაოდ გარჯილი ოჯახი შეეგუა ელიოზის გადაწყვეტილებას, რადგან ,,შეშის გუდურა“, რომელიც მას სახლში მოჰქონდა, ღატაკ ცოლ–შვილს ,,კიდეც ახარებდა“.
თენგიზ აბულაძის გენიალურ ფილმში ელიოზი ხშირად პასუხობს, რომ ვარდი უეკლოდ არავის მოუკრეფია. მას არც დათვი აშინებს, არც აფთარი და არც მგელი, რადგან ,,თვალწინ მხოლოდ წითელ–ყვითლად აბრიალებული, აყვავებული ხე უდგას“. ოცნებას კაცი არ მოუკლავსო, ნათქვამია. მაგრამ, აბა, რა დაემართა ელიოზს? განა ოცნებამ არ იმსხვერპლა?არა! ელიოზი მწარე რეალობას შეეწირა. განა ისევ სიღარიბის დასაძლევად არ უნდოდა ის ოქროს კვერცხი, ის ნათელთევზა და ნაყოფი ხერავანდის ხისა? ელიოზის გული ისე გაიტაცა ოცნებამ, როგორც ფუფალას გული წაიღო შიოლამ, ისევე დაღრღნა უკეთესი ცხოვრების იმედმა, როგორც ,,ანარქისტად“ წოდებული იორამი, რომელსაც მიწის გუგუნი რევოლუციის ჟინით აღავსებდა და თუ ელიოზს სუსხი ვერ აბრკოლებდა, იორამს, თავისუფლებითა და სიცოცხლით აბორგებულს, ადიდებული ივრის ნაპირზე დგომა არ აშინებდა. ერნესტ ჰემინგუეი ნოველაში ,,მოხუცი და ზღვა“ წერს ,,ადამიანი დამარცხებისთვის არ არის გაჩენილი, იგი შეიძლება მოსპოთ, მაგრამ მისი დამარცხება შეუძლებელია“. რეალობამ მოსპო ფუფალას სილამაზე, ელიოზის პიროვნება, მაგრამ მათი მეოცნებე სული დაუმარცხებელია ჩვენთვის, თუნდაც ნეშტი ფარღალალა ფიცრებით გაასვენონ.
ელიოზის ანტიპოდია დიაკვანი ელეფთერი, რომლის მთავარი მიზანი ხორციელი ,,სიამეებით“ ბოლომდე ტკბობა გამხდარა. ,,ღვინის ხაპია“ ბოჰემური ცხოვრების ტრფიალია და გარკვეულწილად კირილე მიმინოშვილს მოგვაგონებს. ჩანს, რომ სულიერი ცხოვრება მისთვის არცისე დიდი ,,ჩარაა“ და არც მამაპაპური ლხინის შემდგომ გაუგებრობებს არიდებს თავს, რის გამოც კეტითაც უცემიათ. საღვთო წერილის უღიმღამოდ კითხვას ავტორი ხაზს უსვამს, რათა დავინახოთ რამდენად აპათიურია ელეფთერის დამოკიდებულება ღვთის, მრევლის და პირველ რიგში საკუთარი არჩევანის, ,,დიაკვნობის“ მიმართ. საგულისხმოა, ელეფთერის ირონიულობა ელიოზთან. უკვდავების წყაროზე სიტყვის ჩამოგდებით იგი აქილიკებს მის მეოცნებე ბუნებას. ,,მერედა ვინ გაძლევს შე საცოდავო! განა შენისთანებს მიესვლებათ ვეშა–წყაროსთან“ ამ ფრაზით ვლინდება ელეფთერის მდაბიური მანერა , სარკასტულობა ელიოზის მიმართ. განსაკუთრებით შემზარავია ფაქტი, რომ ელიოზის დაკრძალვის ,,მეორე დღეს (ელეფთერი) მხოლოდ დარდისამშლელ ნაღვინეობას უჩიოდა“. ეს უდარდელი, თვალთმაქცი დიაკვანი სახეა ადამიანისა, რომელიც ირგვლივ მხოლოდ გამორჩენას ეძებს. ჩვენ შეგვიძლია ელიოზი განვიხილოთ მიუწვდომელი ოცნების მცველად, ხოლო ელეფთერი იმ მწარე რეალობად, რომელიც წინ ეღობება.
რაც შეეხება ტექსტს მხატვრული თვალსაზრისით, გიორგი ლეონიძის, როგორც ტრაგიკული შემოქმედისსათქმელი გადმოცემულია ტროპის სხვადასხვა საშუალებით. ელიოზის პორტრეტის ჩამოყალიბებისას განსაკუთრებული დატვირთვა აქვს ტრაგიზმს, პოეტური გაჩუმება ისეთ სიტყვებთან, როგორებიცაა: ძონძები... ჩვრები... ჭუჭყი... შიმშილი... ცხადად გვაგრძნობინებს სასტიკ ყოფას. ავტორი ირონიულია ელეფთერთან: ,,ეს ის ელეფთერია, რომელსაც სწორედ გასულ თვეს სცემეს“. აღსანიშნავია მოკლე, ლაკონიური დიალოგები. მონათხრობში გამოყენებულია კნინობითი ეპითეტები: ,,თავქეიფა“, ,,ლხინიკო“. ელიოზის შემთხვევაში ხაზი ესმება: ,,ცხარე მეოცნებე“, ,,ნაზი გულის ადამიანი“. ნაწარმოების მთავარი სიმბოლოა ,,ნატვრის ხე“, რომელიც დაუოკებელ ოცნებას აღნიშნავს, გვაფიქრებს ცხოვრების დაუნდობლობაზე და იმ ხალხური გამოთქმის სწორუკუღმართობაზე, რომლის თანახმადაც, ხერავანდის ხეს ზედ შარავანდი ასხია.
საქართველოს გასაბჭოება და
ქართული მწერლობა
საბჭოთა წყობაზე, მის
შედეგებსა და შინაარსზე მსჯელობა შეუძლებელია იყოს
უემოციო და მშრალი. ამის
მიზეზი კი ის მოვლენებია, რომლებიც ამ
წყობის შედეგად მივიღეთ.
წყობა ბაცილასავით გავრცელდა და მოიცვა მსოფლიოს მრავალი ქვეყანა, “დაიმონა” მრავალი ადამიანი. ზოგი დაშინებით, სხვანი კი საკუთარი ნება-სურვილით შეეგუა თვალების ახვევას და ჩაეშვნენ ილუზიურ ძილ-ბურანში, რომელიც ლამაზად იყო შეფუთული და სავსე იყო მრავალი სანატრელი დაპირებით, თანასწორების დამყარების ლოზუნგებითა და სიკეთით. შეფუთვა იმდენად ჭრელი იყო, რომ ვერავინ ხედავდა მის შიგნით დამალულ ძალმომრეობას, ადამიანებზე ზემოქმედების სურვილსა და დიქტატურას. სამწუხაროდ, ამას გვიან მიხვდა ადამიანებთა უმეტესობა, რადგან არ იყო ადვილი ძილ-ბურანიდან გამოფხიზლება, მაგრამ ამის მიუხედავად არსებობდნენ ისეთებით, რომლებაც უარი განაცხადეს ილუზორული ყოფაზე, არ მოტყუვდნენ შეფუთვის სილამაზით და მკაფიოდ დაინახეს თუ რა იმალებოდა მის შიგნით.
ნამდვილი ხელოვანი, თავისუფალი სულია, რომელიც უარყოფს და თავსაც სწირავს ისეთი წყობისგან თავდასაღწევად, როგორიც საბჭოთა წყობა იყო.
ინგლისელი მწერალი, ჯორჯ ორუელი აქვეყნებს რომანს სახელწოდებით “1984” სადაც მოგვიწოდებს გამოფხიზლებისაკენ. იგი ზედმიწევნით დაწვრილებით გვიყვება თუ რა შეიძლება მოიტანოს ამ წყობამ. “დიდი ძმა გვითვალთვალებს“ – წერს იგი და აქვე დასძენს “საყოველთაო სიცრუის დროში სიმართლის თქმა რევოლუციური ქმედებაა“ – ეს მართლაც ასე იყო და სწორედ ასეთი ქმედებების გამო შეეწირნენ საბჭოთა წყობას თავისუფალი, ხელოვანი სულები, რომლებმაც საკუთარი სიცოცხლეც კი გასწირეს და კალამი მომართეს ამ უსამართლობისგან თავდასაღწევად, მომავალი თაობების გასაღვიძებლად.
რადგან ორუელი ვახსენეთ, არ შეიძლება გვერდი ავუაროთ მის ასევე უმნიშვნელოვანეს მოთხრობას სახელად “ცხოველების ფერმა“. მისი კითხვისას მრავალი ემოცია ცვლის ერთმანეთს და თითქმის შეუძლებელია ამ ემოციათა შორის არ გამოიკვეთოს გულისტკივილის განცდა. გული კი იმის გამო სტკივა მკითხველს, რომ აშკარად ხედავს როგორი ილუზიური იყო ამ წყობის დაპირებები. გავიხსენოთ ამ წიგნში, კედელზე როგორ იცვლება წარწერა, თავდაპირველად, თუ ეწერა რომ ყველა თანასწორია, სულ მალე შეიცვლება სტატიით: „ყველა თანასწორია, ოღონდ ზოგიერთი უფრო მეტად თანასწორია“ (ჯორჯ ორუელი, ცხოველების ფერმა. გამომცემლობა პალიტრა L, 2012, 105გვ.). ასეთი “მეტად თანასწორი“ მთავრობის წევრები უფრო მეტად თანასწორად სარგებლობდნენ ხალხის შრომით, ამასაც არ კმარობდნენ და აქცევდნენ მათ დიქტატურის ჩარჩოებში, მართავდნენ მათ ქცევას და რაც მთავარია, ამყოფებდნენ მუდმივ შიშსა და ძრწოლაში.
ისევ დავუბრუნდეთ “1984”-ს და იმას თუ რისკენ მიგვითითებს მწერალი. ის ამბობს, რომ სოციალიზმს არ სურს ადამიანი აკონტროლოს მხოლოდ ძალადობით, არამედ მისი მიზანია ფსიქოლოგიური ზემოქმედებით შეაყვაროს თავი და ცდილობს დააჯეროს, რომ ის მართლაც ბედნიერია მათ “ხელსა” და დროში რომ ცხოვრობს. გამოაცალოს ადამიანს თავისუფალი ნება და აზროვნება. ეს ყველაფერი კი გააკეთოს ადამიანის შიშსა და შემდგომ მორჩილებაში ჩაგდებით, ასეთი ადამიანი კი, მოგეხსენებათ, ადვილი სამართავია.
“ყოველი მთავრობა ხალხზე ძალმომრეობაა” (მიხეილ ბულგაკოვი, ოსტატი და მარგარიტა, გამომცემლობა პალიტრა L, 2012, 30გვ.) წერს კიდევ ერთი “ფხიზელი”, თავისუფალი სული დიდ რუსეთში, მიხეილ ბულგაკოვი და ასევე მისი რომანით “ძაღლის გული” ზედმიწევნით ზუსტად გვისახავს ბოლშევიკი ადამიანის ნამდვილ სახეს. ისინი ვერასდროს გახდებიან განვითარებულები, რადგან ბუნებაში არ მოსდგამთ ეს და ვერცერთი ხელსაწყო ვერ გადააკეთებს მათ.
ლამაზი დანაპირებითა და ტკბილი ილუზიებით გაჟღენთილმა სოციალიზმა ვეღარ შესძლო დიდხანს “თამაში” და მალევე გამოამჟღავნა ნამდვილი სახე, რომელიც რადიკალურად განსხვავდებოდა დეკლარირებულისგან და ეს ნამდვილი, სისხლითა და დიქტატურით გაჟღენთილი სახე სულ მალე ბაცილასავით გავრცელდა და მოედო მსოფლიოს და ვინაიდან რუსეთის მეზობლად საქართველოა და რუსეთში იყო “ბაცილის წითელი ბუდე”, 1921 წლის 25 თებერვალს სისხლისფრად შეღება საქართველოც და მასაც გაჰკრა “წითელი კლანჭი”, ანუ საქართველო გასაბჭოვდა.
თბილისის თავზე წითელი დროშა ფრიალებდა. ამ დღეს საქართველოს დემოკრატიული რესპუბლიკა დაეცა და რუსეთის საოკუპაციო რეჟიმი დამყარდა. ქართველი ჯარისკაცების გვამებზე ბოლშევიკებმა გადაიარეს. მანამდე კი, მეოცე საუკუნის 10-20-იან წლებში იყო ერთგვარი ოაზისი, როცა სლოგანი “ხელოვნება ხელოვნებისთვის” ქართველმა ცისფერყანწელებმა, ფუტურისტებმა და დადაისტებმა ქართულ სააზროვნო სივრცეში პირველად გამოიყენეს. სწორედ ამგვარი იდეალისტური და სულიერებით აღსავსე მემკიდრეობა ერგო საბჭოთა იდეოლოგიას, რომელმაც მალე ყველაფერი საკუთარ ნებაზე მოაწყო და გადააკეთა. ყველა კავშირი ერთ შემოქმედებით გაერთიანებაში მოექცა. პროლეტარული მწერლობა იქცა განმსაზღვრელ იდეოლოგიურ ძალად. წყობა ცდილობდა თავისი ძალმომრეობა გამოევლინა ყოველი კუთხით და მოეცვა, ეკონტროლებინა ყველაფერი. მოგეხსენებათ, თუ გსურს კარგად აკონტროლო, მაშინ ყველა გზით უნდა შეეცადო ამის გაკეთებას. პრესასა და ლიტერატურას ყოველ ცივილიზებულ დროსა თუ ქვეყანაში დიდი მნიშვნელობა და ზემოქმედება ჰქონდა საზოგადოებაზე. ასე იყო საბჭოთა დროსაც და მთავრობაც თავის სასარგებლოდ იყენებდა ამას. გამოდიოდა ლექსები ყოველდღიური გაზეთები, რომლებიც გადატვირთული იყო რეჟიმის ქებითა და დიდებით მათ ღვაწლსა და ქმედებებზე. ამის ავტორები, ვითომ-მწერლები და პოეტები ივიწყებდნენ რომ ნამდვილი ხელოვნება იმით არის დიადი, რომ არ ემორჩილება არც ერთ ჩარჩოს, არც ერთ წყობას, მითუმეტეს დიქტატორულს. ნამდვილი ხელოვანი არ წერს შეკვეთით, ის მთლიანად უძღვნის საკუთარ თავს ჰუმანიზმს, რეალიზმსა და თავისუფლებას. სოციალიზმი კი სწორედ ამას ართმევდა ადამიანებს. გავიხსენოთ თუ რა თქვა მიხეილ ჯავახიშვილმა, როდესაც ის გააფრთხილეს, რომ საფრთხე ემუქრებოდა თუ სხვებისნაირად არ “დაემონებოდა” წყობას. მან უპასუხა შეკვეთით წერა არ შემიძლიაო, რადგან სხვებისგან განსხვავებით იმ ერთეულების რიცხვში შედიოდა, რომელთაც თვალები ფართოდ გაეხილათ და კარგად ხედავდნენ რეალობას, ამიტომაც მას არ შეეძლო არ ემხილებინა წყობა, მაშინ როცა ხედავდა თუ რა დღეში იყო მისი საყვარელი საქართველო და როგორ მიექანებოდა უფსკრულისაკენ. ის წერდა მარგოზე, ჯაყოზე და თეიმურაზზე. გული შესტკიოდა და ეცოდებოდა “უფხო” და სუსტი ინტელიგენცია, რომელთაც განათლება კი მიეღოთ, მაგრამ ძალა არ შესწევდათ ხმა ამოეღოთ უსამართლობის წინააღმდეგ და დაეცვათ თავიანთი საკუთრება. ასეთი ინტელიგენციის ხელში მყოფი საქართველო კი სწრაფად გახდა “ჯაყოების საჯიჯგნი”. ყველაზე გულსატკენი მწერლისთვისაც და მკითხველისთვისაც ბედს შეგუებული საქართველოა, შეურაცხყოფილი, დაჩაგრული და მაინც იმდენად გულაცრუებული “უფხო ინტელიგენციაზე”, რომ გაუნათლებელ, ბოროტ და წამგლეჯ ბოლშევიკებთან ყოფნას ამჯობინებს, რადგან მისმა პატრონმა იგი საკუთარი ნებითა და სისუსტით დათმო და გადასცა ბოლშევიკებს.
იოსებ სტალინმა და მისმა თანამოაზრეებმა გადაწყვიტეს პოლიტიკური სისტემის შენარჩუნების მიზნით დაეწყოთ დიდი პოლიტიკური რეპრესიები, ქვეყნის ხელმძღვანელად საქართველოში ლავრენტი ბერია დაინიშნა, რომელიც დიდი მონდომებით ასრულებდა პარტიის დავალებებს.
30-იან წლების რეპრესიები შეეხო ყველა კლასს და სოციალურ ფენას, მაგრამ განსაკუთრებულად დააზარალა ის ინტელიგენცია, რომელიც არ დაემორჩილა მათ.
რეპრესიების მსხვერპლი გახდნენ გამოჩენილი ადამიანები – მწერალი, მიხეილ ჯავახიშვილი, დირიჟორი ევგენი მიქელაძე, ლიტერატურათმცოდნე ვახტანგ კოტეტიშვილი, პოეტები – პაოლო იაშვილი და ტიციან ტაბიძე და სხვა მრავალი მამულიშვილი.
ქართული კულტურის მოღვაწეთა დიდმა ნაწილმა მრავალი წელი გადასახლებებსა და ციხეებში გაატარა.
პოლიტიკური რეპრესიები რუსეთში 1917 წლიდან, ხოლო საქართველოში 1921 წლიდან დაიწყო. ეს რეპრესიები ძლიერდებოდა, მაგრამ განსაკუთრებულად ფართო მასშტაბებს 30-იანი წლების შუა ხანებში მიაღწია. რეპრესიებს ერთი მიზანი ჰქონდა – პოლიტიკური ძალაუფლების შენარჩუნება. 30-იან წლების რეპრესიების მასშტაბურობა და სისასტიკე განპირობებული იყო რამდენიმე მიზეზით, კერძოდ: იმ მოსახლეობას, რომელთაც მართლაც ჰქონდათ რწმენა, იმედი გაუცრუვდათ, რადგან დაპირებული სამოთხის ნაცვლად მათ თვალწინ ჩამოყალიბდა ძალმომრეობასა და დიქტატურაზე დამყარებული სისტემა, რომელიც ფეხქვეშ თელავდა ადამიანთა უფლებებს და აქცევდა მათ პოლიტიკური სისტემის ბრმა შემსრულებლად. ნამდვილი ინტელიგენცია, რომელიც არასდროს შეგუებია საბჭოთა წყობას. ზემოთ ჩამოთვლილ მიზეზთა გამო, ბობოქრობდა ქვენაყანაში ჩამოყალიბდა ძლიერი ოპოზიციური აზრი, რაც საფრთხეს უქმნიდა კომუნისტურ პარტიას. მათ შორის გამორჩეული ოპოზიციონერი, 20-30-იანი წლების საბჭოთა კავშირის მაშტაბით ერთ-ერთი ყველაზე თვალსაჩინო დისიდენტი, მიხეილ ჯავახიშვილი იყო, რომელმაც უარყო საბჭოთა სისტემა და კალამი მთელი ძალისხმევით მიმართა მათ წინააღმდეგ.
პარტიის ცეკა მის ყოველ ქმედებას ადევნებდა თვალს. 1923 წელს იგი დააპატიმრეს და დახვრეტა მიუსაჯეს, მაგრამ “ბოლშევიკების ტყვიას” პავლე ინგოროყვას წყალობით გადაურჩა, რომელიც მივიდა სერგო ორჯონიკიძესთან და სთხოვა მისი შეწყალება, რაზეც სერგო, მათდა გასაკვირად, დათანხმდა. ეს ის სერგო ორჯონიკიძეა, რომელსაც ვაჟა-ფშაველას შვილზე სთხოვეს ნუ დახვრეტ ვაჟას შვილიაო, რაზეც მან უპასუხა, თვითონ ვაჟა რომ ცოცხალი იყოს მასაც დავხრეტდიო (სტატია: “მიხეილ ჯავახიშვილი – სასწორზე შეგდებული სიცოცხლე”, ბონდო არველაძე, 2009).
საქართველოს ცეკა დაკომპლექტებული იყო ისეთი ადამიანებით, რომლებსაც საშუალო განათლებაც კი არ ჰქონდათ მიღებული და მგონი რთული მისახვედრი არ უნდა იყოს ბოლშევიკების მხრიდან ასეთი დაუოკებელი ზიზღი ჩვენი იმდროინდელი ინტელიგენციის მიმართ. ისინი ხედავდნენ თუ რამდენად მათზე განვითარებულები იყვნენ მორალურ-ეთიკურად თუ მენტალურად ჩვენი გენიალური და თავგანწირული შემოქმედები. ამის გარდა, მათი ზიზღი იმითაც იყო გამოწვეული, რომ ქართველი მწერლები თუ პოეტები არ უშინდებოდნენ რეჟიმს და მაინც აგრძელებდნენ შემოქმედებას და ღია პროტესტის გამოთქმას, რომლითაც ცდილობდნენ თანამემამულეებისთვის დაენახვებინათ ნამდვილი არსი და საშიშროება “გაწითლებისა”.
ესენი იყვნენ გმირები, თეიმურაზივით ნაკითხი და განათლებამიღებულნი, მაგრამ მასსავით სუსტები კი არა, არამედ პატრიოტები და ძლიერები, რომლებიც თავს სწირავდნენ ქვეყნისათვის. არ უშინდებოდნენ არც ბერიას, არც ორჯონიკიძეს და არც ვინმე სხვა ჯალათს.
1937 წლის იანვარში ჩვენი გმირი მწერლები უკვე გრძნობდნენ რეალურ საფრთხეს. რეჟიმს ისინი დიდი ხანია შემჩნეული ჰყავდა და კარგად ჰქონდათ წაკითხული და გაგონილი მათი მამხილებელი ნაბეჭდები თუ გამოსვლები. 37 წლის 15 მაისს საქართველოს კომპარტიის ყრილობაზე ბერიამ მოხსენება გააკეთა სადაც თქვა: “პაოლო იაშვილმა, რომელიც ორმოცზე მეტი წლისაა, დროა ჭკუა ისწავლოს. ზედმეტი არ იქნება თუ სერიოზულად ჩაუფიქრდებიან თავიანთ მოქმედებას აგრეთვე ჯავახიშვილი, მიწიშვილი და კიდევ ზოგიერთები.“ (ლავრენტი ბერია, გამოსვლა საქართველოს X ყრილობაზე) ამის შემდეგ 10 სექტემბერს ქვეყნდება სტატია მოღალატე მწერლების შესახებ სათაურით “დაუნდობლად ვამხილოთ ხალხის მტრები”, “მთელი რიგი წლების მანძილზე თვალთმაქცობის უაღრესი ხელოვნებით ატარებდნენ საბჭოთა მწერლების ნიღაბებს დღეს უკვე საბოლოოდ გამომჟღავნებული ჯაშუშ-დივერსანტები – ნ.მიწაშვილი, მ.ჯავახიშვილი, ბ.ბუაჩიძე.“
ამის შემდეგ მიხეილ ჯავახიშვილი, ნიკოლო მიწიშვილი და ტიციან ტაბიძე დაიჭირეს. 1937 წლის დეკემბერში კი დაიბეჭდა კონსტანტინე გამსახურდიას სტატია სახელად “სინამდვილემ გაუსწრო ოცნებას“ იმ კონსტანტინესი, რომელიც ზემოთ ჩამოთვლილ შემოქმედებს თავდაპირველად ვითომდა-გვერდში ედგა და იზიარებდა მათ მოსაზრებას. მისი სტატია ასეთია: “მათი გესლი და მათი ბნელი ხელი ჩვენი კავშირის მშვიდობიანი მშენებლობისკენ მოიმართა, გათავხედებული ბნელეთის მოციქულები შეეცადნენ ხელი შეეშალათ ჩვენი სოციალისტური სამშობლოს მშენებლებისთვის. ამ გარეწრებმა საკადრისი პასუხი მიიღეს ჩვენი ქვეყნის მშრომელებისგან“ (სტატია: სინამდვილეს გაუსწრო ოცნებამ, 1937). ეს რომ ჯორჯ ორუელს მოესმინა აუცილებლად კიდევ ერთხელ დაწერდა პერსონაჟ უინსტონ სმიტზე, რომელსაც ეზიზღება დიქტატორული წყობა, მაგრამ ბოლოს დაშინებითა და ფსიქოლოგიური ზემოქმედებისა და წამების შედეგად ღალატობს საკუთარ თავსა და საყვარელ ადამიანებს და უყვარდება დიდი ძმა და რეჟიმიც. აი სწორედ ამ სტატიის გამო ვერ გახდა კონსტანტინე გამსახურდია “დიდი კანუდოსელი”.
საბოლოოდ საბჭოთა კავშირი, ანუ “კამორა”, შეიჭრა “კანუდოსში”, მაგრამ დიდმა კანუდოსელებმა მაინც შეასრულეს მისია, აიხდინეს ოცნება და ცოტახნით მაინც იცხოვრეს სიმართლეში, სიყვარულსა და თავისუფლებაში. მათი შვილები კი ცოცხლები გადარჩნენ.
ჯავახიშვილი, პაოლო და სხვა მრავალი მამულიშვილი შეეწირა უთანასწორო ბრძოლას, მაგრამ ისინი გახდნენ “დიდი კანუდოსელები”.
ალბათ ამისთვის დააფასა და შეიყვარა ეს თავისუფალი სულის ადამიანები მომავალი თაობების ქართველებმა.
წყობა ბაცილასავით გავრცელდა და მოიცვა მსოფლიოს მრავალი ქვეყანა, “დაიმონა” მრავალი ადამიანი. ზოგი დაშინებით, სხვანი კი საკუთარი ნება-სურვილით შეეგუა თვალების ახვევას და ჩაეშვნენ ილუზიურ ძილ-ბურანში, რომელიც ლამაზად იყო შეფუთული და სავსე იყო მრავალი სანატრელი დაპირებით, თანასწორების დამყარების ლოზუნგებითა და სიკეთით. შეფუთვა იმდენად ჭრელი იყო, რომ ვერავინ ხედავდა მის შიგნით დამალულ ძალმომრეობას, ადამიანებზე ზემოქმედების სურვილსა და დიქტატურას. სამწუხაროდ, ამას გვიან მიხვდა ადამიანებთა უმეტესობა, რადგან არ იყო ადვილი ძილ-ბურანიდან გამოფხიზლება, მაგრამ ამის მიუხედავად არსებობდნენ ისეთებით, რომლებაც უარი განაცხადეს ილუზორული ყოფაზე, არ მოტყუვდნენ შეფუთვის სილამაზით და მკაფიოდ დაინახეს თუ რა იმალებოდა მის შიგნით.
ნამდვილი ხელოვანი, თავისუფალი სულია, რომელიც უარყოფს და თავსაც სწირავს ისეთი წყობისგან თავდასაღწევად, როგორიც საბჭოთა წყობა იყო.
ინგლისელი მწერალი, ჯორჯ ორუელი აქვეყნებს რომანს სახელწოდებით “1984” სადაც მოგვიწოდებს გამოფხიზლებისაკენ. იგი ზედმიწევნით დაწვრილებით გვიყვება თუ რა შეიძლება მოიტანოს ამ წყობამ. “დიდი ძმა გვითვალთვალებს“ – წერს იგი და აქვე დასძენს “საყოველთაო სიცრუის დროში სიმართლის თქმა რევოლუციური ქმედებაა“ – ეს მართლაც ასე იყო და სწორედ ასეთი ქმედებების გამო შეეწირნენ საბჭოთა წყობას თავისუფალი, ხელოვანი სულები, რომლებმაც საკუთარი სიცოცხლეც კი გასწირეს და კალამი მომართეს ამ უსამართლობისგან თავდასაღწევად, მომავალი თაობების გასაღვიძებლად.
რადგან ორუელი ვახსენეთ, არ შეიძლება გვერდი ავუაროთ მის ასევე უმნიშვნელოვანეს მოთხრობას სახელად “ცხოველების ფერმა“. მისი კითხვისას მრავალი ემოცია ცვლის ერთმანეთს და თითქმის შეუძლებელია ამ ემოციათა შორის არ გამოიკვეთოს გულისტკივილის განცდა. გული კი იმის გამო სტკივა მკითხველს, რომ აშკარად ხედავს როგორი ილუზიური იყო ამ წყობის დაპირებები. გავიხსენოთ ამ წიგნში, კედელზე როგორ იცვლება წარწერა, თავდაპირველად, თუ ეწერა რომ ყველა თანასწორია, სულ მალე შეიცვლება სტატიით: „ყველა თანასწორია, ოღონდ ზოგიერთი უფრო მეტად თანასწორია“ (ჯორჯ ორუელი, ცხოველების ფერმა. გამომცემლობა პალიტრა L, 2012, 105გვ.). ასეთი “მეტად თანასწორი“ მთავრობის წევრები უფრო მეტად თანასწორად სარგებლობდნენ ხალხის შრომით, ამასაც არ კმარობდნენ და აქცევდნენ მათ დიქტატურის ჩარჩოებში, მართავდნენ მათ ქცევას და რაც მთავარია, ამყოფებდნენ მუდმივ შიშსა და ძრწოლაში.
ისევ დავუბრუნდეთ “1984”-ს და იმას თუ რისკენ მიგვითითებს მწერალი. ის ამბობს, რომ სოციალიზმს არ სურს ადამიანი აკონტროლოს მხოლოდ ძალადობით, არამედ მისი მიზანია ფსიქოლოგიური ზემოქმედებით შეაყვაროს თავი და ცდილობს დააჯეროს, რომ ის მართლაც ბედნიერია მათ “ხელსა” და დროში რომ ცხოვრობს. გამოაცალოს ადამიანს თავისუფალი ნება და აზროვნება. ეს ყველაფერი კი გააკეთოს ადამიანის შიშსა და შემდგომ მორჩილებაში ჩაგდებით, ასეთი ადამიანი კი, მოგეხსენებათ, ადვილი სამართავია.
“ყოველი მთავრობა ხალხზე ძალმომრეობაა” (მიხეილ ბულგაკოვი, ოსტატი და მარგარიტა, გამომცემლობა პალიტრა L, 2012, 30გვ.) წერს კიდევ ერთი “ფხიზელი”, თავისუფალი სული დიდ რუსეთში, მიხეილ ბულგაკოვი და ასევე მისი რომანით “ძაღლის გული” ზედმიწევნით ზუსტად გვისახავს ბოლშევიკი ადამიანის ნამდვილ სახეს. ისინი ვერასდროს გახდებიან განვითარებულები, რადგან ბუნებაში არ მოსდგამთ ეს და ვერცერთი ხელსაწყო ვერ გადააკეთებს მათ.
ლამაზი დანაპირებითა და ტკბილი ილუზიებით გაჟღენთილმა სოციალიზმა ვეღარ შესძლო დიდხანს “თამაში” და მალევე გამოამჟღავნა ნამდვილი სახე, რომელიც რადიკალურად განსხვავდებოდა დეკლარირებულისგან და ეს ნამდვილი, სისხლითა და დიქტატურით გაჟღენთილი სახე სულ მალე ბაცილასავით გავრცელდა და მოედო მსოფლიოს და ვინაიდან რუსეთის მეზობლად საქართველოა და რუსეთში იყო “ბაცილის წითელი ბუდე”, 1921 წლის 25 თებერვალს სისხლისფრად შეღება საქართველოც და მასაც გაჰკრა “წითელი კლანჭი”, ანუ საქართველო გასაბჭოვდა.
თბილისის თავზე წითელი დროშა ფრიალებდა. ამ დღეს საქართველოს დემოკრატიული რესპუბლიკა დაეცა და რუსეთის საოკუპაციო რეჟიმი დამყარდა. ქართველი ჯარისკაცების გვამებზე ბოლშევიკებმა გადაიარეს. მანამდე კი, მეოცე საუკუნის 10-20-იან წლებში იყო ერთგვარი ოაზისი, როცა სლოგანი “ხელოვნება ხელოვნებისთვის” ქართველმა ცისფერყანწელებმა, ფუტურისტებმა და დადაისტებმა ქართულ სააზროვნო სივრცეში პირველად გამოიყენეს. სწორედ ამგვარი იდეალისტური და სულიერებით აღსავსე მემკიდრეობა ერგო საბჭოთა იდეოლოგიას, რომელმაც მალე ყველაფერი საკუთარ ნებაზე მოაწყო და გადააკეთა. ყველა კავშირი ერთ შემოქმედებით გაერთიანებაში მოექცა. პროლეტარული მწერლობა იქცა განმსაზღვრელ იდეოლოგიურ ძალად. წყობა ცდილობდა თავისი ძალმომრეობა გამოევლინა ყოველი კუთხით და მოეცვა, ეკონტროლებინა ყველაფერი. მოგეხსენებათ, თუ გსურს კარგად აკონტროლო, მაშინ ყველა გზით უნდა შეეცადო ამის გაკეთებას. პრესასა და ლიტერატურას ყოველ ცივილიზებულ დროსა თუ ქვეყანაში დიდი მნიშვნელობა და ზემოქმედება ჰქონდა საზოგადოებაზე. ასე იყო საბჭოთა დროსაც და მთავრობაც თავის სასარგებლოდ იყენებდა ამას. გამოდიოდა ლექსები ყოველდღიური გაზეთები, რომლებიც გადატვირთული იყო რეჟიმის ქებითა და დიდებით მათ ღვაწლსა და ქმედებებზე. ამის ავტორები, ვითომ-მწერლები და პოეტები ივიწყებდნენ რომ ნამდვილი ხელოვნება იმით არის დიადი, რომ არ ემორჩილება არც ერთ ჩარჩოს, არც ერთ წყობას, მითუმეტეს დიქტატორულს. ნამდვილი ხელოვანი არ წერს შეკვეთით, ის მთლიანად უძღვნის საკუთარ თავს ჰუმანიზმს, რეალიზმსა და თავისუფლებას. სოციალიზმი კი სწორედ ამას ართმევდა ადამიანებს. გავიხსენოთ თუ რა თქვა მიხეილ ჯავახიშვილმა, როდესაც ის გააფრთხილეს, რომ საფრთხე ემუქრებოდა თუ სხვებისნაირად არ “დაემონებოდა” წყობას. მან უპასუხა შეკვეთით წერა არ შემიძლიაო, რადგან სხვებისგან განსხვავებით იმ ერთეულების რიცხვში შედიოდა, რომელთაც თვალები ფართოდ გაეხილათ და კარგად ხედავდნენ რეალობას, ამიტომაც მას არ შეეძლო არ ემხილებინა წყობა, მაშინ როცა ხედავდა თუ რა დღეში იყო მისი საყვარელი საქართველო და როგორ მიექანებოდა უფსკრულისაკენ. ის წერდა მარგოზე, ჯაყოზე და თეიმურაზზე. გული შესტკიოდა და ეცოდებოდა “უფხო” და სუსტი ინტელიგენცია, რომელთაც განათლება კი მიეღოთ, მაგრამ ძალა არ შესწევდათ ხმა ამოეღოთ უსამართლობის წინააღმდეგ და დაეცვათ თავიანთი საკუთრება. ასეთი ინტელიგენციის ხელში მყოფი საქართველო კი სწრაფად გახდა “ჯაყოების საჯიჯგნი”. ყველაზე გულსატკენი მწერლისთვისაც და მკითხველისთვისაც ბედს შეგუებული საქართველოა, შეურაცხყოფილი, დაჩაგრული და მაინც იმდენად გულაცრუებული “უფხო ინტელიგენციაზე”, რომ გაუნათლებელ, ბოროტ და წამგლეჯ ბოლშევიკებთან ყოფნას ამჯობინებს, რადგან მისმა პატრონმა იგი საკუთარი ნებითა და სისუსტით დათმო და გადასცა ბოლშევიკებს.
იოსებ სტალინმა და მისმა თანამოაზრეებმა გადაწყვიტეს პოლიტიკური სისტემის შენარჩუნების მიზნით დაეწყოთ დიდი პოლიტიკური რეპრესიები, ქვეყნის ხელმძღვანელად საქართველოში ლავრენტი ბერია დაინიშნა, რომელიც დიდი მონდომებით ასრულებდა პარტიის დავალებებს.
30-იან წლების რეპრესიები შეეხო ყველა კლასს და სოციალურ ფენას, მაგრამ განსაკუთრებულად დააზარალა ის ინტელიგენცია, რომელიც არ დაემორჩილა მათ.
რეპრესიების მსხვერპლი გახდნენ გამოჩენილი ადამიანები – მწერალი, მიხეილ ჯავახიშვილი, დირიჟორი ევგენი მიქელაძე, ლიტერატურათმცოდნე ვახტანგ კოტეტიშვილი, პოეტები – პაოლო იაშვილი და ტიციან ტაბიძე და სხვა მრავალი მამულიშვილი.
ქართული კულტურის მოღვაწეთა დიდმა ნაწილმა მრავალი წელი გადასახლებებსა და ციხეებში გაატარა.
პოლიტიკური რეპრესიები რუსეთში 1917 წლიდან, ხოლო საქართველოში 1921 წლიდან დაიწყო. ეს რეპრესიები ძლიერდებოდა, მაგრამ განსაკუთრებულად ფართო მასშტაბებს 30-იანი წლების შუა ხანებში მიაღწია. რეპრესიებს ერთი მიზანი ჰქონდა – პოლიტიკური ძალაუფლების შენარჩუნება. 30-იან წლების რეპრესიების მასშტაბურობა და სისასტიკე განპირობებული იყო რამდენიმე მიზეზით, კერძოდ: იმ მოსახლეობას, რომელთაც მართლაც ჰქონდათ რწმენა, იმედი გაუცრუვდათ, რადგან დაპირებული სამოთხის ნაცვლად მათ თვალწინ ჩამოყალიბდა ძალმომრეობასა და დიქტატურაზე დამყარებული სისტემა, რომელიც ფეხქვეშ თელავდა ადამიანთა უფლებებს და აქცევდა მათ პოლიტიკური სისტემის ბრმა შემსრულებლად. ნამდვილი ინტელიგენცია, რომელიც არასდროს შეგუებია საბჭოთა წყობას. ზემოთ ჩამოთვლილ მიზეზთა გამო, ბობოქრობდა ქვენაყანაში ჩამოყალიბდა ძლიერი ოპოზიციური აზრი, რაც საფრთხეს უქმნიდა კომუნისტურ პარტიას. მათ შორის გამორჩეული ოპოზიციონერი, 20-30-იანი წლების საბჭოთა კავშირის მაშტაბით ერთ-ერთი ყველაზე თვალსაჩინო დისიდენტი, მიხეილ ჯავახიშვილი იყო, რომელმაც უარყო საბჭოთა სისტემა და კალამი მთელი ძალისხმევით მიმართა მათ წინააღმდეგ.
პარტიის ცეკა მის ყოველ ქმედებას ადევნებდა თვალს. 1923 წელს იგი დააპატიმრეს და დახვრეტა მიუსაჯეს, მაგრამ “ბოლშევიკების ტყვიას” პავლე ინგოროყვას წყალობით გადაურჩა, რომელიც მივიდა სერგო ორჯონიკიძესთან და სთხოვა მისი შეწყალება, რაზეც სერგო, მათდა გასაკვირად, დათანხმდა. ეს ის სერგო ორჯონიკიძეა, რომელსაც ვაჟა-ფშაველას შვილზე სთხოვეს ნუ დახვრეტ ვაჟას შვილიაო, რაზეც მან უპასუხა, თვითონ ვაჟა რომ ცოცხალი იყოს მასაც დავხრეტდიო (სტატია: “მიხეილ ჯავახიშვილი – სასწორზე შეგდებული სიცოცხლე”, ბონდო არველაძე, 2009).
საქართველოს ცეკა დაკომპლექტებული იყო ისეთი ადამიანებით, რომლებსაც საშუალო განათლებაც კი არ ჰქონდათ მიღებული და მგონი რთული მისახვედრი არ უნდა იყოს ბოლშევიკების მხრიდან ასეთი დაუოკებელი ზიზღი ჩვენი იმდროინდელი ინტელიგენციის მიმართ. ისინი ხედავდნენ თუ რამდენად მათზე განვითარებულები იყვნენ მორალურ-ეთიკურად თუ მენტალურად ჩვენი გენიალური და თავგანწირული შემოქმედები. ამის გარდა, მათი ზიზღი იმითაც იყო გამოწვეული, რომ ქართველი მწერლები თუ პოეტები არ უშინდებოდნენ რეჟიმს და მაინც აგრძელებდნენ შემოქმედებას და ღია პროტესტის გამოთქმას, რომლითაც ცდილობდნენ თანამემამულეებისთვის დაენახვებინათ ნამდვილი არსი და საშიშროება “გაწითლებისა”.
ესენი იყვნენ გმირები, თეიმურაზივით ნაკითხი და განათლებამიღებულნი, მაგრამ მასსავით სუსტები კი არა, არამედ პატრიოტები და ძლიერები, რომლებიც თავს სწირავდნენ ქვეყნისათვის. არ უშინდებოდნენ არც ბერიას, არც ორჯონიკიძეს და არც ვინმე სხვა ჯალათს.
1937 წლის იანვარში ჩვენი გმირი მწერლები უკვე გრძნობდნენ რეალურ საფრთხეს. რეჟიმს ისინი დიდი ხანია შემჩნეული ჰყავდა და კარგად ჰქონდათ წაკითხული და გაგონილი მათი მამხილებელი ნაბეჭდები თუ გამოსვლები. 37 წლის 15 მაისს საქართველოს კომპარტიის ყრილობაზე ბერიამ მოხსენება გააკეთა სადაც თქვა: “პაოლო იაშვილმა, რომელიც ორმოცზე მეტი წლისაა, დროა ჭკუა ისწავლოს. ზედმეტი არ იქნება თუ სერიოზულად ჩაუფიქრდებიან თავიანთ მოქმედებას აგრეთვე ჯავახიშვილი, მიწიშვილი და კიდევ ზოგიერთები.“ (ლავრენტი ბერია, გამოსვლა საქართველოს X ყრილობაზე) ამის შემდეგ 10 სექტემბერს ქვეყნდება სტატია მოღალატე მწერლების შესახებ სათაურით “დაუნდობლად ვამხილოთ ხალხის მტრები”, “მთელი რიგი წლების მანძილზე თვალთმაქცობის უაღრესი ხელოვნებით ატარებდნენ საბჭოთა მწერლების ნიღაბებს დღეს უკვე საბოლოოდ გამომჟღავნებული ჯაშუშ-დივერსანტები – ნ.მიწაშვილი, მ.ჯავახიშვილი, ბ.ბუაჩიძე.“
ამის შემდეგ მიხეილ ჯავახიშვილი, ნიკოლო მიწიშვილი და ტიციან ტაბიძე დაიჭირეს. 1937 წლის დეკემბერში კი დაიბეჭდა კონსტანტინე გამსახურდიას სტატია სახელად “სინამდვილემ გაუსწრო ოცნებას“ იმ კონსტანტინესი, რომელიც ზემოთ ჩამოთვლილ შემოქმედებს თავდაპირველად ვითომდა-გვერდში ედგა და იზიარებდა მათ მოსაზრებას. მისი სტატია ასეთია: “მათი გესლი და მათი ბნელი ხელი ჩვენი კავშირის მშვიდობიანი მშენებლობისკენ მოიმართა, გათავხედებული ბნელეთის მოციქულები შეეცადნენ ხელი შეეშალათ ჩვენი სოციალისტური სამშობლოს მშენებლებისთვის. ამ გარეწრებმა საკადრისი პასუხი მიიღეს ჩვენი ქვეყნის მშრომელებისგან“ (სტატია: სინამდვილეს გაუსწრო ოცნებამ, 1937). ეს რომ ჯორჯ ორუელს მოესმინა აუცილებლად კიდევ ერთხელ დაწერდა პერსონაჟ უინსტონ სმიტზე, რომელსაც ეზიზღება დიქტატორული წყობა, მაგრამ ბოლოს დაშინებითა და ფსიქოლოგიური ზემოქმედებისა და წამების შედეგად ღალატობს საკუთარ თავსა და საყვარელ ადამიანებს და უყვარდება დიდი ძმა და რეჟიმიც. აი სწორედ ამ სტატიის გამო ვერ გახდა კონსტანტინე გამსახურდია “დიდი კანუდოსელი”.
საბოლოოდ საბჭოთა კავშირი, ანუ “კამორა”, შეიჭრა “კანუდოსში”, მაგრამ დიდმა კანუდოსელებმა მაინც შეასრულეს მისია, აიხდინეს ოცნება და ცოტახნით მაინც იცხოვრეს სიმართლეში, სიყვარულსა და თავისუფლებაში. მათი შვილები კი ცოცხლები გადარჩნენ.
ჯავახიშვილი, პაოლო და სხვა მრავალი მამულიშვილი შეეწირა უთანასწორო ბრძოლას, მაგრამ ისინი გახდნენ “დიდი კანუდოსელები”.
ალბათ ამისთვის დააფასა და შეიყვარა ეს თავისუფალი სულის ადამიანები მომავალი თაობების ქართველებმა.
გოდერძი ჩოხელის
შემოქმედება
გოდერძი
ჩოხელი, ჩვენი
დროის ერთ-ერთი
თვალსაჩინო და
ცნობილი მწერალია.
მისი ყოველი
ნაწარმოები შთაბერილია
დიდი ჰუმანიზმით,
სიყვარულით, პატრიოტიზმით,
გრძნობიერებითა და
ფილოსოფიური ხედვით.
შეიძლება
თამამად ითქვას,
რომ მის ნაწარმოებების
გაცნობისას შესაძლებელია
ადამიანის ტრანსფორმაცია,
ანუ სულიერი
გამოღვიძება და
გარდასახვა. აქვე,
გავიხსენოთ, გურამ
დოჩანაშვილის ცნობილი
სიტყვები „ყოველი
კარგი ნაწარმოების
წაკითხვის შემდეგ
ვხდებით ოდნავ
უფრო უკეთესები,
ვიდრე ვიყავით“.
რა
მხრივ გვცვლის
გოდერძი ჩოხელის
შემოქმედება? დავიწყოთ
იმით, რომ
მწერალს აქვს
გამორჩეული, დამახასიათებელი
წერის უნარი
და სტილი. მისი
შემოქმედებაში სინთეზურად
შერწყმულია კარგად
ჩამოყალიბებული, რაციონალური
მსჯელობები, ადამიანურ
ემოციებთან. სწორედ
ამიტომ მკითხველი
მათი გაცნობისას
განიცდის იმას,
რასაც კითხულობს
და შესაბამისად
ორმაგი სიმძაფრით
შეიმეცნებს და
გაიაზრებს მათ.
ეს უდაოდ
უდიდესი ნიჭია
შემოქმედი, ხელოვანი
ადამიანისთვის, ნიჭი,
რომ მკითხველი
დროებით მოწყვიტოს
ყოველდღიურ საზრუნავს
და ამოგზაუროს
მის ნაწარმოებებში,
სადაც ყოველთვის
გვხდებიან განსაკუთრებული
პერსონაჟები, განსაკუთრებული
ისტორიებით.
მწერლის
შემოქმედებაში ჩანს
მდიდარი წარმოსახვის
უნარი. ამ
თვალსაზრისით განსაკუთრებით
აღსანიშნავია მოთხრობა
„ნადირობა ოზონის
მთაში“, სადაც
უბადლოდ არის
გადმოცემული ადამიანური
წარმოსახვის უსაზღვრო
უნარი. მწერლის
გადმოცემით, ადამიანს
შეუძლია ყველაფერი
განიცადოს და
შეიმეცნოს გონიერი
და გრძნობითი
გააზრებისა და
წარმოსახვის საშუალებით.
გოდერძი
ჩოხელი, შეიგრძნობს
მთელ სამყაროს
და ცდილობს
ჩვენც შეგვაგრძნობინოს
იგი. ის გვესაუბრება
მეტაფიზიკურ, ფილოსოფიურ
და ადამიანთა
არსებობის ფუნდამენტალურ
საკითხებზე. ასეთ
რთულ საკითხებთან
შეხებისას ის
მაინც რჩება
უბრალო და
ყველასთვის გასაგები
ენით ახერხებს
დაგვაფიქროს სიცოცხლესა
და სიკვდილზე,
სიკეთისა და
ბოროტების შესახებ.
ცდილობს დაგვანახოს,
ადამიანური მანკიერებები
და მოგვიწოდოს
ამის შეცვლისკენ.
ადამიანთა ხარბი,
ეგოისტური ბუნება
ხშირად აიძულებს
მათ ჩაიდინონ
და დაუშვან
შეცდომები. „თანდათან მგლების ხროვას ემსგავსება კაცთამოდგმა“. (ამონარიდი
მოთხრობიდან: „წითელი
მგელი“)
შიში
და სხვებისადმი
უკმაყოფილების განცდა
უკარგავს ადამიანს
მოსვენებას, გადაახვევინებს
ჭეშმარიტების გზიდან
და სწორედ
ამ დროს ერევა
მწერლის კალამი,
რომელიც გვეუბნება „თქვენ გიყვართ თავისუფლება და ჩიტად ყოფნასამიტომაც ნატრობთ. მერედა თუ გიყვართ, რატომღა იმონებთ ერთმანეთს. თავისუფლება კი არა უფრო მეტად ერთიმეორეს დამონება და დამცირებაგიყვართ (ამონარიდი
მოთხრობიდან: „თევზის
წერილები“)
რეალისტი
მწერალი, რომლის
კალამიც ხალხის
გამოფხიზლებას ემსახურება
ამბობს, რომ
მხოლოდ სურვილი
არ კმარა და
საჭიროა მისი
რეალური, ადეკვატური
განხორციელება და
სისრულეში მოყვანა,
ქცევის და
გამოხატულების სახით.
თავისუფლება, თავისი
არსით, არ
შეიძლება შეიცავდეს
სხვისი თავისუფლების
ხელყოფის სურვილსა,
თუ ქმედებას
და თუ მაინც
შეიცავს, ეს
აღარ იქნება
თავისუფლება და
ამ დროს თუ
მაინც ვინმე
თავისუფლებას დაარქმევს
ეს იქნება
მხოლოდ პარადოქსული
აზრი, რომელიც
მოემსახურება საკუთარი
თავისა და
სხვების მოტყუებას.
მწერლის
მეტაფორები საოცარი
მხატვრული და
პოეტური ხასიათით
გამოირჩევა. მასში
ჰუმანიზმი და
ზოგადსაკაცობრიო, სოციალური,
მორალურ-ეთიკური
საკითხები ამოიკითხება.
ყოველი
პერსონაჟი სიმბოლური
სახით გადმოგვცემს
ადამიანურ სურვილებს,
მისწრაფებებსა და
აზრს ცხოვრების
შესახებ.
„ – რა არის სიცოცხლე? სიცოცხლე სევდა არის, ადამიანად ყოფნის ტკბილისევდა. სიკვდილი? სიკვდილიც სევდა არის, ადამიანად არ ყოფნის.“ ვკითხულობთ
მის მოთხრობაში
„ადამიანთა სევდა“. მწერლის
პერსონაჟი , რომელიც
აგროვებს სხვათა
სევდას, თავად
მწერალია, რომელმაც
საკუთარი სიცოცხლის
მანძილზე მართლაც
რომ შეაგროვა,
თავი მოუყარა
ადამიანთა სევდას,
შემდეგ კი
ნაწარმოებების სახით
გადმოგვცა და
დაგვიტოვა.
მას
აქვს უნარი
რამდენიმე წინადადებით
გამოხატოს მნიშვნელოვანი,
რთულად გადმოსაცემი
საკითხი და
ამავდროულად მასში
ჩააქსოვოს ის
გრძნობები, რომლებიც
გულს გვითბობს
ჰუმანისტური განცდებით
და ჩაგვაფიქრებს.
„ადამიანები იმიტომ ბერდებიან, რომ თანდათანობით აკლდებათ სითბო, ერთმანეთის სითბო და რაც მთავარია იმედის სითბო. ადამიანს დაბადებიდანსულ თან დაყვება იმედის სითბო, მაგრამ თანდათანობით სურვილებისაუსრულებლობასთან ერთად უქრებათ ის“ (ამონარიდი
მოთხრობიდან: „სიყვარულის
ცეცხლი“)
გოდერძი
ჩოხელი, იმედს
ადამიანურ სიყვარულში
ხედავს, რომელიც
თავისი არსით
უბრალო და
სუფთაა.
„სიყვარული ისეთი ღვთიური გრძნობაა, გინდა შარაგზაზე იდგე და გინდამიხვეულ–მოხვეულ, ეკლიან ბილიკზე. ამ ბილიკს უიღბლოს ვერ უწოდებ, იმიტომ რომ ის სიყვარულია“
მისი
ყოველი ნაწარმოებიც
სიყვარულით არის
გაჟღენთილი. გავიხსენოთ
მისი „9 შეკითხვა
სიყვარულის შესახებ“,
სადაც შვილიშვილი
ეკითხება ბებიას
თუ რა არის
სიყვარული, ბებია
კი პასუხობს,
რომ თავად, შეკითხვის
ავტორი, ანუ
შვილიშვილი არის
სიყვარული.
„სიყვარული ისეთი ბუნებისაა, რომ დამტკიცებას არ საჭიროებს. იგი თვითონმტკიცდება იქ, სადაც ფეხს დადგავს“
გოდერძი
ჩოხელისთვის ყველა
პერსონაჟი ცოცხალია.
„მე შეიძლება გავგიჟდე, რადგან ზოგჯერ ისე ახლოს ვგრძნობ ჩემ მოთხრობებს, რომ მეშინია მართლა არგაცოცხლდნენ“
მისი
ყოველი მოთხრობა
არის რეალური
სამყაროს სარკისებური
ანარეკლი. ისინი
გვიყვებიან იმ
რეალობის შესახებ,
რომელიც ხდება
სამყაროში.
მწერალი
ამხელს ადამიანთა
ბოროტებას, მანკიერებას,
ამ ყველაფერს
კი გადმოგვცემს
შემზარავად, რეალურად
(„მგელი“), თუმცა
ამ ყველაფრის
გვერდით ყოველთვის
დგას საპირისპირო
მხარე, რომელიც
ადამიანებს ყველა
უბედურებისგან, შიშისგან
იხსნის, ეს
კი სიყვარულია,
რომელიც ყველაფერს მოერევა
და ამის ცოცხალი
მაგალითია ნაწარმოები
„მგელის“ დასასრული.
„დედამიწა ჩემი სულის გარშემო ბრუნავს“ – ამბობს
მწერალი. მისი
სიყვარული სამყაროსადმი
უსაზღვროა. მისი
სული ცდილობს
გათავისუფლდეს, ამაღლდეს
სხეულზე. მას
სურს სამყაროს
ერთიანი ნაწილი გახდეს,
ანუ მხატვრულად
რომ ვთქვათ
„გაფრინდეს“. გავიხსენოთ
ტერენტი გრანელის
ცნობილი ფრაზა „მერომ გაფრენა არ შემიძლი ეს უკვე ნიშნავს გარდაცვალებას“ . ასე იყო
ჩოხელის შემთხვევაშიც,
მისი სული
ვერ იტევდა
მიწიერ ბორკილებს
და გრანელის
მსგავსად უსასრულოდ
იტანჯებოდა, ატარებდა
უდიდეს სევდას,
რის გამოც მან
რამოდენიმეჯერ სცადა
თვითმკვლელობა.
მისი
სული სავსე
იყო სევდით,
უსასრულო წარმოსახვის
უნარით და
ყველაფრის გაცოცხლების,
ყველაფრისთვის სულის
შთაბერვის არაადამიანური
ნიჭით, უდიდესი
სიყვარულითა და
ჰუმანურობით.
„გონებით სადაც მიწვდები, ყველგან შეძლებ წასვლას“ (ამონარიდი მოთხრობიდან
„ნადირობა ოზონის
მთაში“). მწერალიც
ასე იქცეოდა,
ის ყველაფერს
წვდებოდა, მოგზაურობდა
ადამიანთა გულებში,
იგებდა მათი
სევდისა და
ცხოვრების შესახებ,
შემდეგ კი
ჩვენ, მკითხველს
გვიზიარებდა, გვიყვებოდა
ამ ყველაფრის
შესახებ.
საიდან
ჩნდება ამდენი
მანკიერება? არასწორი
ხედვისგან, ანალიზისა
და მსჯელობისგან.
„ის, ვინც სიცოცხლე გააჩინა, სიკვდილიც მანვე მოიგონა, რომ ეჯავრებოდეთ ხოარ გაგაჩენდათ. სიკვდილი არ არის ბოროტება. სიყვარული სიცოცხლის დასიკეთის ერთიანობა არის. ჩვენ გვეჯავრება სიკვდილი, რადგან მიჩვეულები ვართსიცოცხლეს და გვეშინია დასასრულის. იმაზე კი არ ვფიქრობთ, სიკვდილი რომ არიყოს რა მოხდებოდა. სიკვდილი შეგვაცნობინებს სილამაზეს, ერთმანეთს დასიცოცხლეს, თვით სიყვარულსაც კი სიკვდილი გვაყვარებს.“. მწერლის ეს
მოსაზრება სხვანაირად
ჩააფიქრებს ადამიანს.
მანამდე შექმნილ
ერთმხრივ და
სტერეოტიპულ აზროვნებას
დაუნგრევს. ადამიანი
მიხვდება, რომ
სამყარო მხოლოდ
ერთი მხრიდან
არ უნდა დავინახოთ,
ის უნდა გავაერთიანოთ
ორი ურთიერთსაწინააღმდეგოს
მიღებით და
მათი ერთდროული
აღქმით, სწორედ
მაშინ გაქრება
შიში, ადამიანი
კი შეიგრძნობს
სიყვარულსა და
შემოქმედებას.
გავიხსენოთ
თუ რა ხდება
სოფელ „გუდამაყარში“
, როდესაც სტუმრად
მისულ სიკვდილს
მაცხოვრებლები მოკლავენ,
მაშინ ირგვლივ
სიცოცხლე აზრს
დაკარგავს, რადგან
სიკვდილის გარეშე
ის აღარაფერს
წარმოადგენს, ფასი
და ღირებულება,
აზრი და
დანიშნულება ეკარგება.
პარალელი
შეიძლება გავავლოთ
ორ უდიდეს
მწერალთან – ერთი
გერმანელია, მეორე
კი ქართველი
– გურამ დოჩანაშვილი,
რომელიც ამბობს: „ სიკვდილი რომარ იყოს, აღარ იქნებოდა ამქვეყნად გულადი და ლაჩარი, მდიდარი და მონა, თვითსიკეთე და ბოროტებაც არ იქნებოდა. სიკვდილი რომ არ იყოს არ დაგვჭირდებოდაარც ბრძოლა და ერთმანეთის ჟლეტა, მაგრამ არც მოსავლისთვის მიწის დაბარვადაგვჭირდებოდა, არც ოსტატური სიტყვა–პასუხი, არც ვისიმე შიში გვექნებოდადა არც კეთილები ვიქნებოდით, არც ბედნიერნი და არც უბედურნი–აღარაფერიარ ვიქნებოდით, ვიღა გაგვარჩევდა, სიკვდილი რომ არ იყოს… მთელი ის ჩვენიუსასრულო სიცოცხლე აღარაფერი იქნებოდა, ახლა კი, ახლა სიკვდილი რომ არის, სიცოცხლე – სიცოცხლეა… მაშინ კი, მერწმუნეთ, დამიჯერეთ თავად წვიმაც დათავად ჰაერიც აღარაფერი იქნებოდა, აღარაფერი, ჰეე სიკვდილი რომ არ იყოს.“(ამონარიდი რომანიდან:
„სამოსელი პირველი“),
ხოლო, გერმანელი
მწერალი, ჰერმან
ჰესეა, რომელიც
გვიყვება იმის
შესახებ თუ
როგორ უნდა
შეძლოს ადამიანმა
ურთიერთწინააღმდეგობების მიღება
და გაერთიანება,
თუ როგორ არ
უნდა იყოს
ცხოვრება მისი
ტერმინით რომ
ვთქვათ „ ნახევრის-ნახევრული.“
ეს ყველაფერი
კი, ჰესეს აზრით,
მიიღწევა საკუთარი
თავის მთლიანი
შეცნობით.
გოდერძი
ჩოხელის „რატომ ტირის ადამიანი“ – ჩაგვაფიქრებს
დასაწყისის და
დასასრულის ცნებაზე.
აქ აღწერილი
დიალოგი გვიყვება
იმის შესახებ,
რომ დასასრული
და დასაწყისი
ერთი მთლიანობაა.
რომ სიკვდილიც
დასაწყისია და
თავისუფალ ადამიანს
მისი არ
შეეშინდება.
გოდერძი
ჩოხელი წერს „ ბავშვები სუფთა იბადებიან. ადამიანს მერე გვემღვრევასული.“ მისი სიყვარული
ბავშვების მიმართ
მართლაც უსაზღვროა.
მას ეკუთვნის
არაერთი საბავშვო
ლექსი, რომლებიც
გამოხატავს ჰუმანიზმსა
და ბავშვებისადმი
სიყვარულს.
მწერალი
გვაოცებს არაერთი
შესანიშნავი ნაწარმოებით,
რომლებიც ემსახურებიან
სულის და
გონის გამოღვიძებას.
დეკარტი
ამბობდა „ვაზროვნებ, მაშასადამე ვარსებობ“, ხოლო ესპანელი
ეგზისტენციალისტი უნამუნო
კი წერდა „ვგრძნობ, მაშასადამე ვარსებობ.“
გოდერძი
ჩოხელი აზროვნებს
და გრძნობს
ერთდროულად. ის
გრძნობის და
გონის თანასწორობას
ეთანხება და
ეს კარგად
ჩანს მის
ყოველ ნაწარმოებში,
რადგან თითოეული
აზრი „რაციოს“
წარმოადგენს, რომელიც
გრძნობით არის
დამუხტული.
„ამქვეყნად მწერალზე ადრე არავინ ჭკნება, თუ მას არ უსმენენ. მეც მინდა ასეთიმწერალი ვიყო, თუნდაც ერთ ადამიანს მაინც არ დავუჭკნე საქართველოში“
მწერლის
სურვილი ასრულებულია.
ის დღემდე
უჭკნობია და
მისი ნაწარმოებები
ცოცხლობენ მკითხველთა
გულებში.
Комментариев нет:
Отправить комментарий