ვამოწმებთ ცოდნას!
სერგო კლდიაშვილის ყანჩა
და კაკაბი
კლასი........../ სახელი.............../გვარი.................
1). დაახასიათეთ
ყანჩა! დაახასიათეთ კაკაბი!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2). რა გრძნობებს გამოხატავენ შემდეგი ძახილის წინადადებები? (მიუწერეთ
გვერდით):
1). რა საამოდ ყიყინებენ ბაყაყები!---
2). რა უნდა იყოს მაგაზე საზარელი!---
3). ვერ გამიგია, რა გემოს ნახულობ რაღაც მარცვალში!---
4). აბა, გასინჯე, რა გემო აქვს, იქნებ მოგეწონოს!---
5). რომ იცოდე, რა გაჭირვებაში ჩავვარდი!----
6). როგორ მიბედავ შეკამათებას!----
3). მოცემული
გეგმის მიხედვით დაწერეთ შინაარსი:
1). ბედით კმაყოფილი ყანჩა;
2). კაკბის სტუმრობა/საუბარი კაკაბთან/წუნია სტუმარი;
3). ჭაობიან ველთან გამოთხოვება/თბილი ქვეყნებისაკენ
გამგზავრება/ მოახოებული ზამთარი;
4). დაბრუნებული ყანჩის გაოცება/მუდმივად საკვების ძებნაში/იმედების
გაცრუება;
5). კვლავ თბილი ქვეყნებისკენ/ დამშვიდობება კაკაბთან.
მოემზადეთ, ახალი მასალის გასაცნობად! ამისათვის შეასრულეთ
საშინაო დავალება:
1). მოკლედ ჩამოწერეთ
საშ. დავალების რვეულში ვაჟა ფშაველას ბიოგრაფია;
2). მოიძიეთ ინფორმაცია
იაზე, ჭადარზე;
3). საშინაო დავალების რვეულში, იმსჯელეთ და წერილობით გადმოეცით, თქვენი
აზრი ადამიანისა და ბუნების დამოკიდებულების შესახებ!
ტესტები ქართულ ენასა და ლიტერატურაში V-კლასი
1.ხაზი გაუსვი წინადადებაში არსებულ ზმნებს.
ერთმა კაცმა მიწაში ჩაფლა. ყოველდღე მიდიოდა და იმ ადგილს ნახულობდა. შეამჩნია ერთმა კაცმა და თქვა: უნდა მივიდე, გავთხარო ადგილი, რომელსაც ის კაცი ნახულობს და ვნახო, იქ რა ძევსო, მივიდა ღამე, ამოთხარა ოქრო წაიღო და მის წილ ლოდი ჩამარხა.
2.შეავსეთ პირისა და რიცხვის ნიშანთა ცხრილი:
მხოლობითი: მრავლობითი:
1.------------------- 1.-------------------
2.-------------------- 2.--------------------
3.------------------- 3.------------------
3.გადაიწერე და გამოყავი ზმნის პირისა და რიცხვის ნიშნები:
ა. ისინი იღებდნენ, მათ აიღეს, მათ აიღონ, ისინი თხრიან.
4.სიტყვა ,,შეჭირვებული’’ ნიშნავს:
ა .შეწუხებულს; ბ .დასახლებულს; გ .გამწარებულს.
5.იგავ არაკიდან ,,ვირი, ვეფხვი, მელა და მგელი.’’ გაიხსენე წინადადებები, რომელშიც ჩანს მელას ჩვეული თვისებები:
6.ზემოთ მოხსენებულ იგავ-არაკში, ვირმა ვეფხვს ორი შეცდომა შეუნდო. გაიხსენე ის წინადადება, რომელშიც ვირი უსაფუძვლოდ ტუქსავს ვეფხვს და ტყუილ მიზეზს ასახელებს:
7.შეცვალეთ ხაზგასმული არსებითი სახელი შესაბამისი პირის ნაცვალსახელით:
ა. ცხოველები ნადირთა მეფეს შეხვდნენ. ცხოველები ვეფხვს მოწიწებით მიესალმნენ. ხელქვეითებმა მეფის დახმარება განიზრახეს. ცხოველებმა ვეფხვს ერთგულება დაუმტკიცეს.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8.გადაიყვანეთ მესამე პირში მოთხრობილი ტექსტი- პირველ პირში:
,,ერთხელ მან ცული იყიდა, წავიდა და შეშის ჭრა დაიწყო. ცოტა ხნის შემდეგ დახედა ცულს და ნახა, რომ გაყვითლებულიყო იწყინა, მივიდა მჭედელთან და უსაყვედურა.’’
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.გაიხსენე იგავ-არაკი „ მეფე და მჭედელ“ და ,,ძუნწი და ოქრო’,’ ქვემოთ ჩამოთვლილთაგან რომელს რომელი აზრი შეეფერება?
ა. ოქროს ქვის ფასი აქვს, თუ მას არ დახარჯავ;
ბ. რასაც გარჯის გარეშე მოიპოვებ, ვერ გამოიყენებ და ადვილად დაკარგავ.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10.არაკს ახლავს შეგონება, იმსჯელე რას გვასწავლის იგავ-არაკი „ვირი, ვეფხვი, მელა და მგელი“?
11.სიტყვა ,,ქანი’’ ნიშნავს?
ა. დედამიწის ქერქს; ბ. გადახდილ ქანს.
12.იპოვეთ მიმართვაში ნარიანი მრავლობითის ფორმა და ნიშანს ქვეშ ხაზი გაუსვით:
ა. ,,ყოვლის შემძლებელნო, ისევ წაღმა მოგვიბრუნეთ ჩვენი ბედის ჩარხი’’.
ბ.,,უგნურნო ის ძაღლი იმიტომ კი არ ყეფდა, რომ თქვენ შევეწუხებინეთ’’.
13.განმარტეთ რას ნიშნავს:
ა. ,,ტყავს აძრობდა“-...............................................
ბ. ,,ცხვრის ქერქში გახვეული მგელი“-..................................................
15.ზმნის ფორმების მიხედვით აღადგინე პირის ნაცვალსახელები:
თავისუფლად დადიოდნე,................ღმერთებს მიმართეს,...........
წუხდნენ,................... იუპიტერი შეაწუხეს,......................... საგონებელში ჩაცვივდნენ,...................... ღმერთი განარისხეს,.........................
16.მიუწერეთ ზმნებს შესაბამისი პირისა და რიცხვის ნიშანი:
ცხვრები თავისუფლად ნავარდობდ.........
მგლები ცხვრებს ზურგზე ახტებოდ......... და ტყავს აძრობდ.........
ცხვრებმა ღმერთები მოინახულ....... და შველა სთხოვ.............
17.ვისი დაწერილია ლექს-იგავი ,,ღამურა’’?
ა. ვაჟა ფშაველას; ბ .აკაკი წერეთლის; გ. ილია ჭავჭავაძის.
18.გადაიყვანე ტექსტი აწმყოდან წარსულში:
დღე ვერაფერს ხედავენ და ღამღამობით ბრმად დაეხეტებიან აქა-იქ დაფრინავენ, ბუზებს იჭერენ და ასე ირჩენენ თავს.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
19) გაიხსენეთ ხალხური ზღაპარი „ მეფე და სკვინჩა“ და აკაკი წერეთლის ზღაპარს შეადარე, რა მსგავსება და განსხვავებაა მათ შორის?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
20) გაიხსენე აკაკი წერეთლის ზღაპარი „ მელოტები“ და დაწერე:
ა) როგორ ცხოვრობდა ხალხი უსამართლობის დროს;
ბ) როგორ გახდა მათი ცხოვრება სამართლიან სახემ წიფოში.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21) მოცემული მაგალითების მიხედვით , რა არის ზმნისწინის დანიშნულება, რას გვიჩვენებს ის?
ზევით აიტანა; ქვევით ჩაიტანა; მიიტანა; მოიტანა.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
22)დააკვირდი მიმართულებას და აღადგინე შესაძლებელი ზმნისწინი;
ქვევით -ვიდა; გარედან შიგნით -ვიდა; შიგნიდან გარეთ -ვიდა.
5) აწარმოეთ ხელობის აღმნიშვნელი სიტყვები ქვემოთ მოცემული არსებითი სახელების მიხედვით:
პური ქოთანი; თუნუქი; საათი: თიბვა; ლესვა.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
23) სწორად შეურჩიე ზმნას ზმნისწინი:
ა) არხის აქეთა ნაპირზე --ვედი; ბ) გზაზე -----ვედი; გ) წისქვილში --ვედი.
24) გაასწორეთ შეცდომები და გადაიწერე წინადადებები;
ა) ყველანი აქეთ წავედ------------------------------------------------------------------------
ბ) კოჭლობით შევედი აივანზე--------------------------------------------------------------
გ) ფთხილად გამოვიხედე იქითკენ------------------------------------------------------------
25) შეავსეთ გამოტოვებული სიტყვა:
ა) თუ მოსაუბრე ამბავს უეჭველ ფაქტად გვიამბობს, ზმნის კილო -----------------------
ბ) თუ მოსაუბრე შესაძლოს ან სასურველს გადმოგვცემს ზმნის კილო -------------------
26) სადავო საკითხზე აზრის გაზიარებას ჰქვია:
ა) დისკუსია; ბ) არგუმენტი, გ) მოსაზრება.
27) ვისი სიტყვებია:
„ ვახსენოთ ერთხელ კიდევა
ჩვენი ლამაზი მხარეო,
ღმერთო უშველე ტურფასა,
გზა გაუნათე მთვარეო.“
-------------------------------------
28) მოიფიქრე ჩამოთვლილი ზმნების გამოყენებით წინადადებები:
მეთქვა; იმღერა; დაიჯერა.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
29) დაასრულეთ წინადადება:
ბრძანებითი კილოს ფორმა გვიჩვენებს, რომ მოსაუბრის სურვილი ---------------------------------------------------------------------------
30)ამოთვალეთ აკრძალული ფორმის ნიშნები:
---------------------------------------------------
31) რაზე მიგვანიშნებს რევაზ ინანიშვილი თავის მოთხრობა ,, მუხაში ‘’,როდესაც ამბობს: „მონადირემ ქუდი მოიხადა და თავდახრილი გაჩერდა“:
ა) მონადირე გააოცა და მოხიბლა ხეზე აყვავებულმა იებმა;
ბ) მონადირეს სირცხვილისა და სინანულის განცდა დაეუფლა;
გ) აყვავებული იების სილამაზემ მონადირეს ძველი დრო გაახსენა.
32) გაიხსენე რევაზ ინანიშვილის მოთხრობიდან ეპითეტები, მუხაზე;
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------33) შეურჩიე მესამე პირის ნაცვალსახელებს შესაბამისი ზმნები და გადაწერე;
ნაცვალსახელები: მათ, მან, ისინი, ის, მას.
ზმნა: დასვა, მოუხდია, ესროდა, წავიდნენ, შეისვენეს.
34) რა ქვია სახელდახელოდ გაკეთებულ ნახატს ან ჩანაწერს:
ა) არგუმენტი; ბ) ჩანახატი; გ) დღიური.
35) ვინ არის ავტორი ლექსის;
„სამი არ გაიწვრთნება:
მგელი, არწივი, კაი ყმა.
მგელი არ მოშლის მგლობასა
კაი ყმა- მამაცობასა.“
36) სიტყვა ,,გაიწურთნება” ნიშნავს:
ა. დაიხვეწება; ბ. გადასხვაფერდება;
37მოიფიქრე წინადადებები, რომელშიც გამოიყენებ ქვემოთ მოცემულ ზმნებს:
ჰგონია; ჰპირდება; ჰგავს; ჰკითხა; ჰყოლია; ჰქონია.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
38)სიტყვა „თანამესისლხორცე“ ნიშნავს:
ა) ნათესავს; ბ) მეგობარს.
39) კავშირებითი კილოს ფორმებია:
ა) გუშინ პაპასთან ვსაუბრობდი;
ბ) ნეტავი მაშინ მესაუბრა;
გ) მინდა ვინმესთან ვისაუბრო.
40) ბრძანებითი კილოს ფორმებია:
ა) ახლა ჩემს მეგობართან ვსაუბრობ;
ბ) ნეტავი , მაშინ პაპასთან მესაუბრა;
გ) გაკვეთილზე ნუ საუბრობ!
დ) არ ისაუბრო!
ტესტები ქართულ ენასა და ლიტერატურაში V კლასი
1.გამოიყენე მოცემული სიტყვები და შეადგინე წინადადებები: ,,ჭარმაგი’’, ,,კოჟრი’’ , ,,მდორე’’.
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. როგორი ნაწარმოებია იგავი, რა ახასიათებს მას?
ა მკითხველი გაართოს, გაახალისოს; ბ.მკითხველი დაუჯერებელი, ფანტასტიკური ამბით გააოცოს; გ.მკითხველი დაარიგოს, ჭკუა ასწავლოს მას.
3.სიტყვები: ,,რონინი’’, ,,გვიძს’’,
,, მწადს’’ ნიშნავს:
.........................................................................................
.........................................................................................
........................................................................................
4.დააკვირდით ამ სიტყვებს და ჩამოწერეთ ამათგან წარმოქმნილი ზედსართავი სახელები: მთვარე, მზე ნისლი, კლდე, გული, ქუდი და გუმბათი:
..........................................................................................................................................................................................................................................................................
5.იპოვეთ წარმოქმნილი ზედსართავი სახელები (როგორი? როგორმა?)
ა. მეფეს მოახსენეს საგარეჯოში ერთი ასაკოვანი გლეხია და ყანა იმისიაო;
ბ. გლეხი წინ მოეგება, მიიწვია მეფე მიწური სახლის ბანზე.
6. სიტყვა ,,შლამი’’ ნიშნავს:
ა. ნიაღვრით ჩამორეცხილი მიწა; ბ. დამდგარი, დაგუბებული ადგილი მდინარეში.
7.აწარმოეთ ზედსართავი სახელის ოდნაობითი ფორმები:
ა. თეთრი, მწვანე, შავი, დაბალი, მაღალი, მწარე.
..........................................................................................................................................................................................................................................................................
8. იუმორი ირონიისგან განსხვავდება:
ა. ცოტაოდენი დაცინვით; ბ. სიმართლის მთელი სიზუსტით აღწერას.
9. აირჩიეთ ერთი იდიომური გამონათქვამი და საკუთარი არჩევანი დაასაბუთეთ:
ქარის სიმთვრალე, მარნის გრძნეულება, ნაბდით შემოსილი ბერმუხა, ჩიჩილაკები
ა. ზღაპრულობას, იდუმალებას ჰმატებს სინამდვილეში ნანახს, ბავშვობის მოგონებას;
ბ.პოეტის ფანტაზიის ნაყოფია და ფანტასტიკურობას ჰმატებს ლექსს.
10.ხაზი გაუსვით ტექსტში მოცემულ ზედსართავ სახელებს:
ორი გულითადი ამხანაგი ნადირობდა.იქვე ღრმა ხევი იყო. მონადირეები წყლიანი ხევის გაღმა–გამოღმა მიდიოდნენ. ერთ ამხანაგს ვეებერთელა დათვი შემოეჭიდა და ქვეშ მოიქცია.
11.გაიხსენეთ ზედსართავი სახელები თითოეული კითხვის შესაბამისად:
ა.როგორი? ........................ გ.რომელი? ....................
ბ.სადაური? ....................... დ.როდინდელი? .....................
12.ზედსართავი სახელი არსებობს?
ა.ორი სახის; ბ.სამი სახის, გ.ოთხი.
13.ჩამოთვალეთ ზედსართავი სახელების სახეობები:
..........................................................................................................................................................................................................................................................................
14.წერილის მიმღებს ჰქვია:
ა. ადრესანტი; გ. ადრესატი.
15.წერილის გამგზავნს ჰქვია:
ა. ადრესანტი; ბ. ადრესატი.
ა. მოზრდილ სინისმაგვარ ხის თეფშს; ბ. მცენარის სახეობაა.
17.გაიხსენეთ მოთხრობა ,,ნიკოლოზ გოსტაშაბიშვილი’’ და ჩამოწერეთ შედარების მაგალითები:
..........................................................................................................................................................................................................................................................................
18.ზედსართავისა და არსებითი სახელის ერთად ბრუნებისას რომელ ბრუნვაში კარგავს სრულად ბრუნვის ნიშანს:
ა.სახელობითში; ბ.მოთხრობითში და წოდებითში; ბ. მიცემითსა და ვითარებითში.
19.გამოიყენე სიტყვა ,,კამარა შეკრა’’ და შეადგინე წინადადება:
.....................................................................................................................................
20.პირველი პირის ნიშანი ვ თავსართი იცვლება:
ა. წარსული დროის III და IV ფორმებში მ თავსართით იცვლება;
ბ. წარსული დროის I და II ფორმებში მ თავსართით იცვლება.
21.შეავსეთ გამოტოვებული სიტყვები:
ხშირად ნაწარმოებში ამა თუ იმ პერსონაჟის ნათქვამი ავტორის მიერ სიტყვა–სიტყვით, უცვლელადაა განმეორებული ამას ................................. ჰქვია.
23.სწორად დაუსვით სასვენი ნიშანი პირდაპირ ნათქვამს:
ა .მაგას დათუნას მეტი ვერავინ მოჰბედავს მოახსენა სარდალმა წერეთელს;
ბ. სარდალმა წერეთელმა მოახსენა მაგას დათუნას მეტი ვერავინ მობედავს .
24.თუ ვინმეს ნათქვამი ავტორის მიერ უცვლელად კი არ არის გამეორებული, არამედ ამ ნათქვამის აზრი შინაარსია გადმოცემული.მას.............................................................. ეწოდება.
25.შეავსეთ გამოტოვებული სიტყვები:
ენათმეცნიერთა განმარტებით, სიტყვა, რომელიც შედგება მხოლოდ ერთი მნიშვნელობის მქონე სიტყვისგან,......................... , სიტყვა რომელიც ორი ან მეტი ფუძისაგან შედგება ............................ , რთულ სიტყვას ..................................... ჰქვია.
26.დაწერე სწორად მოცემული კომპოზიტები:
ა. მთაბარი, ხარირემი, მაღალმთიანი, მსხვილფეხა.
.....................................................................................................................................
--------------------------------------------------------------------------------------
27.ქართულ ზმნას აქვს თავისებურება:
ა.სასხვისო; ბ.სასხვისო,სათავისო; გ.სასხვისო,სათავისო,საარვისო.
28.მოიფიქრე წინადადება, რომელშიც ზმნა ,,დაწერაა’’ სასხვისო მოქმედების ფორმაშია:
.....................................................................................................................................
29.მოიფიქრე წინადადება, რომელშიც ზმნა ,,მონიშნა’’ სათავისო
მოქმედების ფორმაში ჩადგება:
Комментариев нет:
Отправить комментарий