V-კლასი

     
                                                                   ვამოწმებთ ცოდნას!                                                   


სერგო კლდიაშვილის        ყანჩა და კაკაბი         
  
კლასი........../ სახელი.............../გვარი.................


1). დაახასიათეთ ყანჩა! დაახასიათეთ კაკაბი!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2). რა გრძნობებს  გამოხატავენ შემდეგი ძახილის წინადადებები? (მიუწერეთ გვერდით):
1). რა საამოდ ყიყინებენ ბაყაყები!---
2). რა უნდა იყოს მაგაზე საზარელი!---
3). ვერ გამიგია, რა გემოს ნახულობ რაღაც მარცვალში!---
4). აბა, გასინჯე, რა გემო აქვს, იქნებ მოგეწონოს!---
5). რომ იცოდე, რა გაჭირვებაში ჩავვარდი!----
6). როგორ მიბედავ შეკამათებას!----
3). მოცემული გეგმის მიხედვით დაწერეთ შინაარსი:
1). ბედით კმაყოფილი ყანჩა;
2). კაკბის სტუმრობა/საუბარი კაკაბთან/წუნია სტუმარი;
3). ჭაობიან ველთან გამოთხოვება/თბილი ქვეყნებისაკენ გამგზავრება/ მოახოებული ზამთარი;
4). დაბრუნებული ყანჩის გაოცება/მუდმივად საკვების ძებნაში/იმედების გაცრუება;
5). კვლავ თბილი ქვეყნებისკენ/ დამშვიდობება კაკაბთან.
მოემზადეთ,  ახალი მასალის გასაცნობად! ამისათვის შეასრულეთ საშინაო დავალება:
1). მოკლედ ჩამოწერეთ საშ. დავალების რვეულში ვაჟა ფშაველას ბიოგრაფია;
2). მოიძიეთ ინფორმაცია იაზე, ჭადარზე;

3). საშინაო დავალების რვეულში, იმსჯელეთ და წერილობით გადმოეცით, თქვენი აზრი ადამიანისა და ბუნების დამოკიდებულების შესახებ!



ტესტები ქართულ ენასა და ლიტერატურაში V-კლასი

1.ხაზი გაუსვი წინადადებაში არსებულ ზმნებს.

   ერთმა კაცმა მიწაში ჩაფლა. ყოველდღე მიდიოდა და იმ ადგილს   ნახულობდა. შეამჩნია ერთმა კაცმა და თქვა: უნდა მივიდე,  გავთხარო ადგილი, რომელსაც ის კაცი ნახულობს და ვნახო, იქ რა ძევსო, მივიდა ღამე, ამოთხარა ოქრო წაიღო და მის წილ ლოდი ჩამარხა.

2.შეავსეთ პირისა და რიცხვის ნიშანთა ცხრილი:
         მხოლობითი:                                 მრავლობითი:
  1.-------------------                         1.-------------------
  2.--------------------                          2.--------------------         
  3.-------------------                             3.------------------

 3.გადაიწერე და  გამოყავი ზმნის პირისა და რიცხვის ნიშნები:
ა. ისინი იღებდნენ, მათ აიღეს, მათ აიღონ, ისინი თხრიან.

4.სიტყვა ,,შეჭირვებული’’ ნიშნავს:
ა .შეწუხებულს;        ბ .დასახლებულს;       გ .გამწარებულს.

5.იგავ არაკიდან ,,ვირი, ვეფხვი, მელა და მგელი.’’ გაიხსენე წინადადებები, რომელშიც ჩანს მელას ჩვეული  თვისებები:



6.ზემოთ  მოხსენებულ იგავ-არაკში, ვირმა ვეფხვს ორი შეცდომა შეუნდო. გაიხსენე ის წინადადება, რომელშიც ვირი უსაფუძვლოდ  ტუქსავს ვეფხვს და ტყუილ მიზეზს ასახელებს:



7.შეცვალეთ ხაზგასმული არსებითი სახელი შესაბამისი  პირის ნაცვალსახელით:
ა. ცხოველები ნადირთა მეფეს შეხვდნენ. ცხოველები ვეფხვს მოწიწებით მიესალმნენ. ხელქვეითებმა მეფის დახმარება განიზრახეს. ცხოველებმა ვეფხვს ერთგულება დაუმტკიცეს.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8.გადაიყვანეთ მესამე პირში მოთხრობილი ტექსტი- პირველ პირში:
     ,,ერთხელ მან ცული იყიდა, წავიდა და შეშის ჭრა დაიწყო. ცოტა ხნის შემდეგ დახედა ცულს და ნახა, რომ გაყვითლებულიყო იწყინა, მივიდა მჭედელთან და უსაყვედურა.’’
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.გაიხსენე  იგავ-არაკი  „ მეფე და მჭედელ“  და    ,,ძუნწი და ოქრო’,’ ქვემოთ ჩამოთვლილთაგან რომელს რომელი აზრი შეეფერება?
ა. ოქროს  ქვის ფასი აქვს, თუ მას არ დახარჯავ;
ბ. რასაც გარჯის გარეშე მოიპოვებ, ვერ გამოიყენებ და ადვილად დაკარგავ.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10.არაკს ახლავს შეგონება, იმსჯელე რას გვასწავლის იგავ-არაკი „ვირი, ვეფხვი, მელა და მგელი“?

11.სიტყვა ,,ქანი’’ ნიშნავს?
ა. დედამიწის ქერქს;     ბ. გადახდილ ქანს.

12.იპოვეთ მიმართვაში ნარიანი მრავლობითის ფორმა და ნიშანს ქვეშ ხაზი გაუსვით:

ა. ,,ყოვლის შემძლებელნო, ისევ წაღმა მოგვიბრუნეთ ჩვენი ბედის ჩარხი’’.
ბ.,,უგნურნო  ის ძაღლი იმიტომ კი არ ყეფდა, რომ თქვენ შევეწუხებინეთ’’.

13.განმარტეთ რას ნიშნავს:
ა. ,,ტყავს აძრობდა“-...............................................
ბ. ,,ცხვრის ქერქში გახვეული მგელი“-..................................................

15.ზმნის ფორმების მიხედვით აღადგინე პირის ნაცვალსახელები:

  თავისუფლად დადიოდნე,................ღმერთებს მიმართეს,...........
წუხდნენ,................... იუპიტერი შეაწუხეს,......................... საგონებელში ჩაცვივდნენ,...................... ღმერთი განარისხეს,.........................

16.მიუწერეთ ზმნებს შესაბამისი პირისა და რიცხვის ნიშანი:
ცხვრები თავისუფლად ნავარდობდ.........
მგლები ცხვრებს ზურგზე ახტებოდ......... და ტყავს აძრობდ.........
ცხვრებმა ღმერთები მოინახულ....... და შველა სთხოვ.............

17.ვისი დაწერილია ლექს-იგავი ,,ღამურა’’?
ა. ვაჟა ფშაველას;        ბ .აკაკი წერეთლის;       გ. ილია ჭავჭავაძის.

18.გადაიყვანე ტექსტი აწმყოდან წარსულში:
დღე ვერაფერს ხედავენ და ღამღამობით ბრმად დაეხეტებიან აქა-იქ დაფრინავენ, ბუზებს იჭერენ და ასე ირჩენენ თავს.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

19) გაიხსენეთ ხალხური ზღაპარი „ მეფე და სკვინჩა“ და აკაკი წერეთლის ზღაპარს შეადარე, რა მსგავსება და განსხვავებაა მათ შორის?  
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
20) გაიხსენე აკაკი წერეთლის ზღაპარი „ მელოტები“ და დაწერე:
ა) როგორ ცხოვრობდა ხალხი უსამართლობის დროს;
ბ) როგორ გახდა მათი ცხოვრება სამართლიან სახემ წიფოში.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21)    მოცემული მაგალითების მიხედვით , რა არის ზმნისწინის დანიშნულება, რას გვიჩვენებს ის?
ზევით აიტანა;  ქვევით ჩაიტანა;  მიიტანა; მოიტანა.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
22)დააკვირდი მიმართულებას და აღადგინე შესაძლებელი ზმნისწინი;
ქვევით  -ვიდა;  გარედან   შიგნით   -ვიდა;  შიგნიდან  გარეთ   -ვიდა.

5)  აწარმოეთ  ხელობის აღმნიშვნელი სიტყვები  ქვემოთ მოცემული არსებითი სახელების მიხედვით:
პური     ქოთანი;     თუნუქი;     საათი:     თიბვა;       ლესვა.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
23) სწორად შეურჩიე  ზმნას ზმნისწინი:
ა) არხის აქეთა ნაპირზე   --ვედი;   ბ)  გზაზე    -----ვედი;   გ)      წისქვილში        --ვედი.

24)      გაასწორეთ შეცდომები  და  გადაიწერე წინადადებები;
 ა) ყველანი აქეთ წავედ------------------------------------------------------------------------
ბ) კოჭლობით შევედი აივანზე--------------------------------------------------------------
გ) ფთხილად გამოვიხედე  იქითკენ------------------------------------------------------------

25) შეავსეთ გამოტოვებული სიტყვა:
ა) თუ მოსაუბრე ამბავს უეჭველ ფაქტად გვიამბობს, ზმნის კილო   -----------------------
ბ) თუ მოსაუბრე შესაძლოს ან სასურველს გადმოგვცემს ზმნის კილო -------------------

26)  სადავო საკითხზე აზრის გაზიარებას ჰქვია:
ა) დისკუსია;       ბ)  არგუმენტი,         გ) მოსაზრება.

27)   ვისი სიტყვებია:
„ ვახსენოთ ერთხელ კიდევა
ჩვენი ლამაზი მხარეო,
ღმერთო უშველე ტურფასა,
გზა გაუნათე მთვარეო.“
-------------------------------------

28)  მოიფიქრე ჩამოთვლილი ზმნების გამოყენებით  წინადადებები:
მეთქვა;    იმღერა;   დაიჯერა.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
29)  დაასრულეთ წინადადება:
ბრძანებითი კილოს ფორმა გვიჩვენებს, რომ  მოსაუბრის სურვილი ---------------------------------------------------------------------------
30)ამოთვალეთ აკრძალული  ფორმის ნიშნები:
---------------------------------------------------
31)   რაზე მიგვანიშნებს რევაზ ინანიშვილი თავის მოთხრობა  ,, მუხაში ‘’,როდესაც ამბობს: „მონადირემ ქუდი მოიხადა და თავდახრილი გაჩერდა“:
ა) მონადირე გააოცა და მოხიბლა ხეზე აყვავებულმა იებმა;
ბ) მონადირეს  სირცხვილისა და სინანულის განცდა დაეუფლა;
გ) აყვავებული იების სილამაზემ მონადირეს ძველი დრო გაახსენა.

32) გაიხსენე რევაზ ინანიშვილის მოთხრობიდან ეპითეტები, მუხაზე;
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------33) შეურჩიე მესამე პირის ნაცვალსახელებს შესაბამისი ზმნები და გადაწერე;
ნაცვალსახელები: მათ,  მან, ისინი, ის, მას.
ზმნა:  დასვა, მოუხდია, ესროდა,  წავიდნენ,  შეისვენეს.

34) რა ქვია სახელდახელოდ გაკეთებულ ნახატს ან ჩანაწერს:
ა) არგუმენტი;   ბ) ჩანახატი;  გ) დღიური.

35) ვინ არის ავტორი ლექსის;
„სამი  არ გაიწვრთნება:
მგელი, არწივი, კაი ყმა.
მგელი არ მოშლის მგლობასა
კაი ყმა- მამაცობასა.“

36) სიტყვა    ,,გაიწურთნება  ნიშნავს:
ა. დაიხვეწება;    ბ. გადასხვაფერდება; 

37მოიფიქრე წინადადებები, რომელშიც გამოიყენებ ქვემოთ მოცემულ ზმნებს:
ჰგონია;  ჰპირდება; ჰგავს; ჰკითხა; ჰყოლია; ჰქონია.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

38)სიტყვა  „თანამესისლხორცე“ ნიშნავს:
ა) ნათესავს;              ბ) მეგობარს.

39)  კავშირებითი კილოს ფორმებია:
ა) გუშინ პაპასთან ვსაუბრობდი;
ბ) ნეტავი მაშინ მესაუბრა;
გ) მინდა ვინმესთან ვისაუბრო.

40)  ბრძანებითი კილოს ფორმებია:
ა) ახლა ჩემს მეგობართან ვსაუბრობ;
ბ) ნეტავი , მაშინ პაპასთან მესაუბრა;
გ) გაკვეთილზე ნუ საუბრობ!
 დ) არ ისაუბრო!





         ტესტები ქართულ ენასა და ლიტერატურაში V კლასი

1.გამოიყენე  მოცემული  სიტყვები და შეადგინე  წინადადებები: ,,ჭარმაგი’’,  ,,კოჟრი’’ ,  ,,მდორე’’.
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. როგორი   ნაწარმოებია   იგავი, რა  ახასიათებს  მას?
ა მკითხველი გაართოს, გაახალისოს;                                             ბ.მკითხველი  დაუჯერებელი, ფანტასტიკური  ამბით  გააოცოს;     გ.მკითხველი  დაარიგოს, ჭკუა ასწავლოს მას.

3.სიტყვები: ,,რონინი’’, ,,გვიძს’,
     ,, მწადს’’ ნიშნავს:
.........................................................................................
.........................................................................................
........................................................................................
4.დააკვირდით  ამ  სიტყვებს  და ჩამოწერეთ ამათგან წარმოქმნილი  ზედსართავი  სახელები:  მთვარე, მზე ნისლი, კლდე, გული, ქუდი და  გუმბათი:
..........................................................................................................................................................................................................................................................................

5.იპოვეთ  წარმოქმნილი  ზედსართავი  სახელები (როგორი? როგორმა?)
ა. მეფეს მოახსენეს  საგარეჯოში  ერთი ასაკოვანი გლეხია  და ყანა იმისიაო;
ბ. გლეხი  წინ  მოეგება, მიიწვია  მეფე  მიწური  სახლის  ბანზე.

6. სიტყვა  ,,შლამი’’  ნიშნავს:

ა. ნიაღვრით  ჩამორეცხილი  მიწა;       ბ. დამდგარი, დაგუბებული  ადგილი  მდინარეში.

7.აწარმოეთ  ზედსართავი  სახელის  ოდნაობითი  ფორმები:
ა. თეთრი, მწვანე, შავი, დაბალი,  მაღალი, მწარე.
..........................................................................................................................................................................................................................................................................

8. იუმორი  ირონიისგან  განსხვავდება:
ა. ცოტაოდენი  დაცინვით;         ბ. სიმართლის  მთელი  სიზუსტით  აღწერას.

9. აირჩიეთ  ერთი  იდიომური გამონათქვამი  და საკუთარი  არჩევანი  დაასაბუთეთ:
ქარის  სიმთვრალე, მარნის  გრძნეულება, ნაბდით  შემოსილი  ბერმუხა, ჩიჩილაკები
ა. ზღაპრულობას, იდუმალებას  ჰმატებს  სინამდვილეში  ნანახს, ბავშვობის  მოგონებას;
ბ.პოეტის  ფანტაზიის  ნაყოფია  და ფანტასტიკურობას  ჰმატებს  ლექსს.

10.ხაზი  გაუსვით  ტექსტში  მოცემულ  ზედსართავ  სახელებს:
    ორი გულითადი  ამხანაგი  ნადირობდა.იქვე  ღრმა  ხევი  იყო. მონადირეები  წყლიანი  ხევის  გაღმა–გამოღმა  მიდიოდნენ.  ერთ  ამხანაგს  ვეებერთელა  დათვი  შემოეჭიდა  და  ქვეშ მოიქცია.

11.გაიხსენეთ  ზედსართავი  სახელები  თითოეული  კითხვის  შესაბამისად:
ა.როგორი? ........................                   გ.რომელი? ....................
ბ.სადაური? .......................                   დ.როდინდელი? .....................

12.ზედსართავი   სახელი  არსებობს?
ა.ორი სახის;         ბ.სამი სახის,       გ.ოთხი.

13.ჩამოთვალეთ  ზედსართავი  სახელების  სახეობები:
..........................................................................................................................................................................................................................................................................

14.წერილის  მიმღებს  ჰქვია:
ა. ადრესანტი;          გ. ადრესატი.

15.წერილის  გამგზავნს  ჰქვია:
ა. ადრესანტი;         ბ. ადრესატი.
ა. მოზრდილ  სინისმაგვარ ხის  თეფშს;       ბ. მცენარის სახეობაა.

17.გაიხსენეთ  მოთხრობა  ,,ნიკოლოზ  გოსტაშაბიშვილი’’  და  ჩამოწერეთ   შედარების  მაგალითები:
..........................................................................................................................................................................................................................................................................
18.ზედსართავისა  და  არსებითი  სახელის  ერთად  ბრუნებისას  რომელ  ბრუნვაში  კარგავს  სრულად  ბრუნვის  ნიშანს:
ა.სახელობითში;        ბ.მოთხრობითში  და  წოდებითში;     ბ. მიცემითსა  და  ვითარებითში.

19.გამოიყენე  სიტყვა  ,,კამარა  შეკრა’’ და  შეადგინე  წინადადება:
.....................................................................................................................................
20.პირველი  პირის  ნიშანი  ვ  თავსართი  იცვლება:
ა. წარსული  დროის  III და IV  ფორმებში  მ  თავსართით  იცვლება;
ბ. წარსული  დროის  I  და II  ფორმებში მ  თავსართით  იცვლება.

21.შეავსეთ  გამოტოვებული  სიტყვები:
      ხშირად  ნაწარმოებში  ამა  თუ  იმ  პერსონაჟის  ნათქვამი  ავტორის  მიერ სიტყვა–სიტყვით,  უცვლელადაა  განმეორებული  ამას .................................      ჰქვია.

23.სწორად  დაუსვით  სასვენი  ნიშანი  პირდაპირ  ნათქვამს:
ა .მაგას  დათუნას  მეტი  ვერავინ  მოჰბედავს   მოახსენა  სარდალმა  წერეთელს;
ბ. სარდალმა  წერეთელმა  მოახსენა    მაგას  დათუნას  მეტი  ვერავინ  მობედავს .

24.თუ  ვინმეს  ნათქვამი  ავტორის  მიერ  უცვლელად  კი არ არის  გამეორებული, არამედ  ამ  ნათქვამის  აზრი  შინაარსია  გადმოცემული.მას..............................................................  ეწოდება.

25.შეავსეთ  გამოტოვებული  სიტყვები:
ენათმეცნიერთა განმარტებით, სიტყვა, რომელიც  შედგება  მხოლოდ  ერთი  მნიშვნელობის მქონე სიტყვისგან,......................... , სიტყვა  რომელიც ორი  ან  მეტი ფუძისაგან შედგება ............................ , რთულ  სიტყვას ..................................... ჰქვია.

26.დაწერე  სწორად  მოცემული  კომპოზიტები:
ა. მთაბარი, ხარირემი, მაღალმთიანი, მსხვილფეხა.
.....................................................................................................................................
--------------------------------------------------------------------------------------
27.ქართულ  ზმნას  აქვს  თავისებურება:
ა.სასხვისო;      ბ.სასხვისო,სათავისო;        გ.სასხვისო,სათავისო,საარვისო.
28.მოიფიქრე  წინადადება, რომელშიც  ზმნა  ,,დაწერაა’’  სასხვისო  მოქმედების  ფორმაშია:
.....................................................................................................................................
29.მოიფიქრე  წინადადება, რომელშიც  ზმნა  ,,მონიშნა’’  სათავისო 
მოქმედების  ფორმაში  ჩადგება:




Комментариев нет:

Отправить комментарий

მთავარი

მიუხედავად სირთულეებისა, რომლებიც თან ახლავს მასწავლებლის ყოველდღიურ საქმიანობას, გაკვეთილზე იმ რწმენით შევდივარ, რომ სწავლა/სწავლება დიდი ...