VI-კლასი

ქართულ ენასა და ლიტერატურაში
მე -6 კლასი

1)    შეავსე შესაბამისი მნიშვნელობის სიტყვებით :
        მიწის ნაკვეთი, რომელიც ადამიანის ხელით არის გაშენებული ხეებით ..................,
არსებობს   ხეხილის ბაღი, ანუ......................ბაღებით აყვავებული ადგილი…………………
ყვავილების ბაღი კი ........................  ბაღჩაში ბოსტნეულიც მოჰყავთ. ბაღჩას სადაც მხოლოდ ბოსტნეულია ........................... ჰქვია. ..................... ყურძნის ბაღია.  ვენახიან  მინდვრებს ............................ ეძახიან.  ........................ უმშვენიერესი ბაღია.
2.სიტყვა ,,ულაყი’’ ნიშნავს:
ა .აგარაკს;        ბ .მჭლეს;         გ .მამალ ცხენს.
3.გადმოეცი შენი სიტყვებით: ,,წავიდნენ  აგარა ადგილებში’’.
...................................................................................................................................................................
4.ჩამოთვლილი  ანდაზებიდან  რომელი მიესადაგება იგავ ,,აქლემ და ვირს’’
   ა .რაც მოგივა, დავითაო, ყველა შენი თავითაო;
    ბ .რაც გინახავს ვეღარ ნახავ;
    გ. რეგვენი ბრძენზე ბრძენია, რაშიც გამოცდილია.
5.სიტყვა ,, გამოხდა’ ნიშნავს:
ა .გავიდას;    ბ ავი ენის პატრონს;       გ. გახდომას.
6.მოუძებნე სიტყვებს სინონიმური ცალი:
ა. ნაღველი -...........................        ბ. მოუთხრობს-...........................      გ. მუდამ-............................
7.ერთმანეთისგან ბგერითი შედგენილობით განსხვავებულ და შინაარსით ერთმანეთის მსგავს სიტყვებს ჰქვია _______________.
8. მოუძებნე სიტყვას სინონიმური ცალი და ჩამოწერე:
თოკი                                        ჭური
ქვევრი                                     დაავადება
სენი                                          ბაწარი
მოუთხრობს                           უამბობს
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9. დიალექტური სიტყვების თავმოყრამ, სხვათა ენიდან შემოსული სიტყვების დამკვიდრებამ და ბგერითი შედგენილობით ძველი სიტყვის ახალის შინაარსმა ხელი შეუწყო ენაში __________ გაჩენას.

10. ზნეობრივ დამრიგებლური შინაარსის ნაწარმოებს ___________ ჰქვია.
11.რომელი ლექსიდანაა სიტყვები და ვის ეკუთვნის ეს ლექსი :
                                                  ,, ისე როგორც დაღლილ ვაჟკაცს,
                                                                               მძიმედ სძინავს ციხეს...“
ლექსი:_______ _________.   ავტორი: ______ ________.
12. რომელი არაკი ამბობს: ,,კაცთათვის უძვირფასესი განძი მხოლოდ შრომაა“
ა) უსამართლო შირვან შაჰი,
ბ) მეფე და ავსიტყვა,
გ) გლეხი და მისი შვილები,
13. დაწერე ორი წინადადება  მოცემული იდიომების გამოყენებით
 ა) გულზე ხელის დადება,      ბ) გულის ხმა,
ა)--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ბ)------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


14  ჩაწერე შესაბამისი სახელები;
 ,,1“      2,,“    ,,5“  _______________ ციფრებია.
ა) არაბული,          ბ) რომაული,
  ,,VI”    ,,VII”   ,,VIII”   ,,IX”  ______________ ციფრებია.

16. სიტყვა „იამბაკო“ ნიშნავს:
ა) ურითმო ლექსს,    ბ) საზღვრის ნიშანს,     გ) საიდუმლოს, იდუმალს.
17. ვისი ლექსიდანაა სიტყვები:
                                ,,ცასა ბეწვითა ეკიდა- ვნახე კაცი...“

ა) დემეტრე მეფე,                ბ) დავით აღმაშენებელი,
18. ჩასვით არსებითი სახელის წყვილი:
ა) ორი ვაჟი დაიბადა,
ბ) სამი ძმა გაიყარა,
გ) ცხრა მეგობარი გაემგზავრა/
___________________________________________________________,
___________________________________________________________,
___________________________________________________________.
19. ჩაწერეთ რომაულად რიცხვები-1___, 2___, 21___, 30___.
20. სიტყვა ,,აბჟანდი“ ნიშნავს:
ა) ლითონის ენიანი შესაკრავი,
ბ) თონეში ჩავარდნილი პური,
გ) ძროხა, მსხვილფეხა ცხოველი.
21.  ზღაპარი ,,ეთერი“- ვინ დაეხმარა უშვილო ცოლ-ქმარს?
ა) მკითხავი,
ბ) ეშმაკი,
გ) ნათესავი.
22. მძინარე ეთერი ხეზე ნახა:
ა) მურმანმა,              ბ) აბესალომმა.
23. ეთერი ცოლად გაჰყვა:
ა) აბესალომს,        ბ) მურმანს.
24. ეშმაკმა მურმანს დახმარების სანაცვლოდ მოსთხოვა:
ა) სული,        ბ) გული,            დ) სხეული.
25. რა ბედი ეწიათ ეთერსა და აბესალომს?
ა) აბესალომი დასნეულდა და მოკვდა, ეთერმა კი თავი მოიკლა.
ბ) დაქორწინდნენ და იცხოვრეს ბედნიერად?
26. ჩამოწერეთ თქვენს მიერ მე-6 კლასში შესწავლილი ზღაპრები:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
27. ზაქარია ფალიაშვილი დაიბადა:
ა) 1871 წ,          ბ) 1933 წ,        გ) 1919 წ.
28. განმარტე სიტყვები:
ლიბრეტო:------------------------------------------------------------------------------------------.
კომპოზიტორი:------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------

29. ეთერის ყველა ვარიანტი შეისწავლა და შექმნა ლიბრეტო:
ა) პეტრე მირიანაშვილმა,         ბ) ზაქარია ფალიაშვილმა.
30. ზაქარია ფალიაშვილი დაიბადა:
ა) ქუთაისში,      ბ) თბილისში,     გ) ბათუმში.
31. ზაქარია ფალიაშვილი დაკრძალულია:
ა) თბილისის  ოპერისა და ბალეტის თეატრის ბაღში,
ბ) ბათუმში მისი სახელის მუზეუმში,
გ) ქუთაისში მისი სახელობის მუზეუმში
.
32. ,,ბავშვებმა ბევრი იშრომეს, მათ იმდენი საქმე გააკეთეს, ისეთი შრომისმოყვარეობა და იმნაირი თვისებები გამოავლინეს, რომ უფროსებიც კი გააოცეს“.
     დაფიქრდით ამათგან რომელი ჩაენაცვლა: არსებითს?   რიცხვითს?    ზედსართავს? 
არსებითს_____________________________________________________________________
რიცხვითს____________________________________________________________________
ზედსართავს__________________________________________________________________
33. დააჯგუფეთ ნაცვალსახელები:
მე, შენ, ის, ეს, ვინ, რა, ჩემი, თქვენ, არავინ, ვერავინ.
ა) პირის ნაცვალ სახელები:
ბ) ჩვენებითი ნაცვალსახელები:
გ) კითხვითი ნაცვალსახელები:
დ) კუთვნილებითი ნაცვალსახელები:
ე) უარყოფითი ნაცვალსახელები:

34. შეარჩიე და ჩასვი  გამოტოვებული ნაცვალსახელები:
ა) მათ, მათმა.
      ______ ამბავმა საგონებელში ჩაგვაგდო.
     ______ ხომ ყველაფერი სწორედ დაგეგმეს.
      შენზე რა შთაბეჭდილება მოახდინა _____ შეცდომამ, რა ვერ გაითვალისწინეს ______.
35.მოიფიქრე წინადადებები, რომელთაგან ერთში გამოიყენებენ კუთვნილებით ნაცვალსახელს- მისი, ხოლო მეორეში - თავისი,
 ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
36. შინაარსის მიხედვით არსებობს:
ა) ერთი სახის ზღაპრები,          ბ) ორი სახის ზღაპრები,           გ) სამი სახის ზღაპრები.
37. შინაარსის მიხედვით არსებობს:
ა)-------------------------- ,          ბ)---------------------------------,        გ)  --------------------------------------------------------------------.
38. მოიყვანე მაგალითები--- როგორ შეიძლება დაიწყოს ზღაპარი:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
39. მოიყვანე მაგალითები-- როგორ შეიძლება დასრულდეს ზღაპარი:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
40. რის მანიშნებელი იყო ის, რომ ეთერისა და აბესალომის საფლავზე ვარდი და ია ამოვიდა? მურმანის საფლავზე კი ეკალი?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.


41. ვაჟა ფშაველა დაიბადა:
ა) 1861 წ,                ბ) 1961 წ,         გ) 1860 წ.
42. ვაჟა ფშაველა დაიბადა სოფელ:
ა) ჭყვიშში,          ბ) მცხეთაში,        გ)  ჩარგალში.
43. ლუკა რაზიკაშვილის ფსევდონიმია:
ა) ალექსანდრე ყაზბეგი,
ბ) ლადო ასათიანი,
გ) ვაჟა ფშაველა.
44. სიტყვა ,,ქათიბი“ ნიშნავს:
ა) ადგილს სადაც მოხვედრა ძნელია,
ბ) ჰაერის შესრუტვას,
გ) ბუმბულს.
45. ვაჟა ფშაველას მოთხრობა ,,შვლის ნუკრის ნაამბობი“ -ამბავს ჰყვება:
ა) პირველ პირში,
ბ) მეორე პირში,
გ) მესამე პირში.
46. ვაჟა ფშაველას მოთხრობიდან- როგორ წარმოუდგენია ნუკრს თავისუფლება?
გაიხსენეთ ის ადგილი სადაც ჩანს მისი დამოკიდებულება თავისუფალი ლაღი ცხოვრების მიმართ:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
47. გაიხსენეთ რას გვეუბნება შვლის ნუკრი ტყის ბინადართა შესახებ:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.


48. გაიხსენეთ ვაჟა ფშაველას მოთხრობა ,,შვლის ნუკრის ნაამბობიდან“   ხუთი ეპითეტი:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
49. ზმნა გამოხატავს :
ა) მოქმედებასა და მდგომარეობას,
ბ) საგანს,
გ) რაოდენობას.
50. ამოწერე ტექსტიდან ზმნები :
,,მოვიდა მურმანი, ნახა ეთერისა და აბესალომის საფლავი გაითხარა და ისიც შუაში ჩაწვა , იმის საფლავზე მწვანე ეკალი ამოვიდა, აბესალომისა და ეთერის საფლავზე კი ვარდი და ია.
___________________________________________________________________________________.
51. განმარტე, რომელ პირსა და რიცხვში დგას ზმნები:
 დავდიოდით _________________________________________________________.
 შეიღებავს____________________________________________________________.
52. გადაიტანეთ მონათხრობი მხოლობით რიცხვში და გადაიწერეთ:
    ჩიტებმა მორთეს სიმღერა, ხის ფოთლებმა სიხარულის ცრემლს დაუწყეს ფრქვევა...
   წავედით შეუდექით ველის პირებს, გავსწიეთ  მთისკენ, ტკბილი ხმა გვესმოდა სალამურის.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  53. შეცვალე  არსებითი შესაბამისი პირის ნაცვალსახელებით:
1-ნუკრი კვნესის,         2-შველი დედას ეძახის,           3-შველმა ნუკრს  მტერი დაანახვა,            4-მონადირემ თოფი მოიმარჯვა.      
 1-___________________________.
2-____________________________.
3-____________________________.
4-____________________________.
54. მეტყველების ნაწილი რომელიც პირების მიხედვით იცვლება ჰქვია;
ა) არსებითი სახელი,            ბ) რიცხვითი სახელი,           გ) ზმნა.

55. შესაბამისად, ზმნას შეიძლება ქცევის სამგვარი ფორმა ჰქონდეს, ჩამოწერე სამივე ფორმა:
____________________________________________________________________________________.
56. ზმნის კილოებია:
____________________________________________________________________________________.
57. სიტყვა ,,მიბუნდებული“ ნიშნავს:
ა) გადმოჭიმულს,          ბ) ჩახიდულს,          გ) დაბურულს.
58. ვაჟა ფშაველას მოთხრობა ,,ხმელი   წიფლიდან’’    ამოწერე ეპითეტები, რომელიც ტყეს მიესადაგება:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
59. ობიექტური პირი ორგვარია:
1-______________________________,       2-____________________________,
60. ირიბი ობიექტური პირი ყოველთვის დგას  ______________ ბრუნვაში.
61. გაასწორეთ სიტყვები და ისე გადაწერეთ:
მათავისუფლებს------------------------------------------------
აწევს წარბს-----------------------------------------------------------
მიმდევს------------------------------------------------------------------------
62. გაიხსენე ერთი იდიომატური გამოთქმა, რომელიც ვაჟა ფშაველას- ,,ხმელ წიფელშია“
მოცემული:
____________________________________________________________________________________.
63. გაიხსენე როგორ იხსენებს ხალხი ,,ხმელ წიფელს“
____________________________________________________________________________________.
64. შეავსე სიტყვებით მოცემული მაგალითები:
  მოქმედი პრის აღსანიშნავად გრამატიკაში შემოღებულია ტერმინი ______________________.
65. ზმნას გააჩნია გრამატიკული პირი:
ა) ერთი,              ბ) ორი,                 გ) სამი.


 ვამოწმებთ ცოდნას!                                                     
                                                       გაზაფხული
                                    ვაჟა ფშაველა         კლასი........../ სახელი.............../გვარი......................

1). იპოვეთ ლექსში და ჩამოწერეთ გაპიროვნების მაგალითები:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2). წაიკითხეთ ლექსი! პოეტის რა განწყობა ჩანს ლექსში?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3). რას გულისხმობს პოეტი სიტყვებში: „არ იზმენ, თუ ერთმანეთსა არ გაუსინჯეს მკლავია?“ ლექსის მიხედვით, როგორ „უსინჯავენ“ მდინარეები ერთმანეთს „მკლავის ძალას“?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4). წაიკითხეთ ლექსი! საქართველოს რომელი მდინარეებია ნახსენები?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
5). წაიკითხეთ ლექსი! მოძებნეთ ტექსტში დიალექტური ფორმები:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6). აბრუნეთ ხმოვანფუძიანი ზედსართავი სახელი-ტურფა-არსებითთან -თვალი- ერთად და დააკვირდით, იცვლება თუ არა იგი ბრუნებისას?
სახ: ტურფა თვალ-ი
7). საშინაო დავალების რვეულში ჩაიწერეთ ლექსის მოკლე შინაარსი!
მოემზადეთ,  ახალი მასალის გასაცნობად!
ამისათვის შეასრულეთ საშინაო დავალება:
1).  მოიძიეთ თედო რაზიკაშვილზე ინფორმაცია!
2). მოიძიეთ ინფორმაცია მონადირეზე! /ლეგენდა, ზღაპარი, არაკი და ა.შ

   

Комментариев нет:

Отправить комментарий

მთავარი

მიუხედავად სირთულეებისა, რომლებიც თან ახლავს მასწავლებლის ყოველდღიურ საქმიანობას, გაკვეთილზე იმ რწმენით შევდივარ, რომ სწავლა/სწავლება დიდი ...